Nissan och Honda bekräftar att de ska gå ihop i en storaffär allians. Men Nissans före detta chef är mycket kritisk.
– Enligt min mening är det ett desperat drag, säger skandalchefen Carlos Ghosn till Bloomberg.
Japanska jättarna Honda och Nissan bekräftar att de kommer att inleda samtal om att slå samman sina företag till ett nytt fordonskraftverk – som även kan inkludera Mitsubishi. Honda och Nissan har undertecknat ett samförståndsavtal för en “affärsintegration” av de två företagen i ett nytt gemensamt bolag. Carup rapporterade om planerna redan förra veckan.
Carlos Ghosn hade en framgångsrik karriär som företagsledare fram till 2018, då den fick ett dramatiskt slut. Han har tidigare varit vd för Nissan. Där var han involverad i det lyckade partnerskapet mellan Nissan och Renault. Men år 2018 greps Carlos Ghosn i Japan och åtalades för ekonomiska brott, inklusive skattefusk och för att ha underlåtit att rapportera sin fulla inkomst.
Medan han väntade på rättegång satt han i husarrest i Japan. Men i december 2019 genomförde han en spektakulär flykt. Carlos Ghosn gömde sig i en låda och smugglades ut till Libanon, där han har libanesiskt medborgarskap och är fri från japansk rättsprocess.
Efter sin flykt har Carlos Ghosn hållit presskonferenser och publicerat sina egna åsikter om de rättsliga förfarandena mot honom, vilket han menar var politiskt motiverade. Han har också varit kritisk mot Nissan och japanska rättsväsendet. Senast har han uttalat stenhård kritik mot Nissan och Honda som eventuellt ska gå samman i en allians.
Han menar att företagen är för lika varandra för att en sammanslagning ska ge något värde.
– Det finns praktiskt taget inga kompletterande egenskaper mellan dem. De är på samma marknader. De har samma produkter. Varumärkena är mycket, mycket lika, säger Carlos Ghosn till Bloomberg.
Nissans före detta vd säger att han har sett rapporter som visar att Nissan har haft stora likviditetsproblem de senaste tre åren.
– De blir verkligen hårt pressade i USA. De har i princip förlorat sin marknad i Europa. De utmanas i Kina och det finns ingen plan för att hantera detta. Så jag kan säga att det råder panikläge hos Nissan, säger Carlos Ghosn.
Han tror att det japanska ministeriet för ekonomi, handel och industri (METI) driver på avtalet för att stärka den japanska ekonomin och att Honda inte är nöjda med det. Han förklarar att han erfarenhet av hur inflytelserikt METI kan vara.
– Enligt min åsikt finns det ingen industriell logik bakom det, men det finns tillfällen då man måste välja mellan prestation och kontroll. Självklart är det bäst om man kan ha båda, men det finns ögonblick då man måste välja, och utan tvekan, med METI och allt jag vet om det, föredrar de kontroll framför prestation. Så de pressade Honda in i avtalet, utan tvekan, säger Carlos Ghosn.
Nu bekräftar biltillverkarna att det finns konkreta planer på att gå ihop. På en presskonferens på måndagsförmiddagen svensk tid sade Hondas vd Toshihiro Mibe att de Honda och Nissan behöver bli större för att konkurrera i utvecklingen av ny teknik. Ett samförståndsavtal har redan undertecknats.
– Man måste förstå att Honda är en ingenjörsorganisation, som är mycket stark inom ingenjörskonst. Och Nissan är väldigt stolt över sin egen ingenjörskompetens. Så striden här handlar om att försöka avgöra vilka teknologier som ska antas av det nya företaget, om det är en sammanslagning, eller genom den nya alliansen. Jag kan säga att det kommer att bli mycket svårt, säger Carlos Ghosn.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.