I veckan var det dyrare att ladda elbil än att tanka – i alla fall i några timmar. Men det blir värre. Vid nyår sänks bensinskatten med 75 öre samtidigt som skatten på el höjs och elbolag inför en ny straffavgift för den som laddar elbilar. Helt galet – det borde vara tvärtom.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Veckans stora snackis måste ändå sägas vara elpriserna. Återigen hamnade vi i mardrömsscenariot där det är dyrare att ladda en elbil än att tanka en bensinbil. Åtminstone i några timmar. Tittar vi på hela december är det långtifrån sanningen. Det genomsnittliga rörliga elpriset ligger på cirka en krona även i de dyraste områdena. På det tillkommer skatt, moms och överföringsavgifter.
Den akuta elkrisen är inte över. Men det ser ut att bli värre för oss elbilsägare efter nyår. Då höjer regeringen elskatten igen med 2,5 procent, det innebär att elskatten blivit 12 procent dyrare på två år. Dessutom chockhöjs skatten för elproducenter. Samtidigt sänks bensinskatten med 75 öre vid nyår, även förra nyår sänktes den med 75 öre. På ett år är minskningen 1,50 kronor, med moms blir det 1,88 kronor per liter i minskad skatt.
Dessutom drabbas många elbilsägare av effekttariffer som gör att elräkningen kan stiga rejält om du laddar på fel tidpunkter. Jag ska själv få 200 kronor högre räkning i månaden enligt Ellevios prognos. Kanske kan jag slippa en del av extraräkningen om jag laddar elbil och tvättar på nätterna.
Signalen från politikerna och elbolagen är övertydlig. Välj en bensinbil framför el. Vi höjer skatten på att ladda elbilar och sänker på bensinbilar. Strategin är väldigt svår att förstå. För samtidigt håller Sverige på att missa sina klimatmål för att de fossila utsläppen inte minskar. Signalerna har fått fler att efterfråga begagnade bensinbilar och gjort att få vågar köpa en begagnad elbil. Exporten skenar och över 20 000 elbilar skickas bort från Sverige i år. När det gäller nya bilar ökar bensinhybrider kraftigt medan elbilar minskar. I det läget sänker alltså regeringen bensinskatten och gör det dyrare att ladda. Galet.
Från att bensin och diesel varit överprisat i Sverige har det svängt om och blivit för billigt. Det är väldigt svårt att räkna hem en elbil, och ovanpå det finns en stor osäkerhet med andrahandsvärden på elbilar. Men glädjen för den som väljer en bensin- eller dieselbil idag kan bli kortvarig. Det nya utsläppshandelssystemet ETS2 som införs från 2026 kan ge höjningar på flera kronor. Vissa experter tror till och med på ett bensinpris på över 30 kronor.
Att redan nu ge bilköparna en knuff i rätt riktning hade varit en klokare politik. Till exempel skulle den totalt misslyckade skrotningspremien på 10 000 kronor för den som skrotar och köper elbil kunna gå till alla som som köper en begagnad elbil. Annars riskerar 500 miljoner kronor att brinna inne.
•••
Räkna med att få köra runt med tänd varningslampa i bilen om ett par år. Bilbranschen har uppenbarligen inga planer på att åtgärda nya eller nästan nya bilar som använder 2G-modem för SOS-systemet. När 2G-nätet släcks slutar larmsystemet eCall att fungera i bilen. Nu har Transportstyrelsen fixat ett kryphål så att bilarna inte underkänns och får körförbud i besiktningen. Ja, det hade varit vanvett att skrota nya bilar för körbud, men det hade varit ännu bättre att försöka åtgärda dem och bygga om eCall-systemet.
•••
December verkar inte vara någon bra månad för Saabfabriken i Trollhättan. Den 19 december för 13 år sedan kom ödesbeskedet som släckte bilmärket Saab. Nu verkar även de sista resterna av Saab försvinna när Nevs varslar alla anställda. Sorgligt, men kanske kan nya saker återuppstå i den gamla fabriken nästa år. Den nya fabriksägaren verkar inte ligga på latsidan.
Tre heta i veckan
Koenigsegg Jesko.
Rekord på Top Gears bana i veckan. Kanske kan det äntligen bli ett absolut fartrekord nästa år?
Saab-handlaren som vägrar ge upp.
När Nevs faller så håller den gamla Saabhandlaren Gary Small i USA ut. De säljer och servar Saabar som om konkursen aldrig hänt.
Nytt körkort.
Transportstyrelsen ändrar utseendet på alla körkort i januari. Dessutom ska det bli svårare att byta till sig ett svenskt körkort efter körkortsturism. Bra.
Tre iskalla i veckan
Startkablar.
Populära så här års när bilbatteriet sviker. Men det kan stå dig dyrt enligt experten.
Motorcykeltillverkaren KTM
Krisen för KTM verkar total. Det sägs att de har 130 000 motorcyklar på lager. Och nu har all personal skickats hem från fabrikerna.
Billig elbil blev dyrare än lyxbil.
Att välja en billig kinesisk elbil blev dyrare än en stor lyxig Mercedes visar Vi Bilägares test. Bilköpet består av mycket mer än inköpspriset.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.