Livsfarliga misstaget: ”3000 i böter direkt”

Det här är en av trafikens största dödsfällor. Den ger 3000 kr i böter – och kan vara grov vårdslöshet i trafik.
– Jag vänder direkt och kör ikapp, säger trafikpolisen Petter Magnusson.

Nästan alla har varit med om att en mötande bil kommer över på fel sida. Det är som om livet passerar i revy och bakom dig kanske barnen sitter med varsin serietidning.
– Jag har varit med om detta många gånger privat men även i tjänsten, då är jag inte sen att vända och jaga ikapp den som kört om, säger trafikpolisen Petter Magnusson.

Att köra om trots att man har skymd sikt är en av de största dödssynderna i trafiken. Det är också en av de högsta bötesbeloppen.
– Det innebär 3000 kronor i böter. Men sedan kan det också bli föremål för en vårdslöshet i trafik och rentav en grov sådan, säger Petter Magnusson.

Om det är riktigt allvarligt kan det sluta med att bilisten blir dömd. Det finns en grupp i trafiken som står för nästan alla korkade vansinnesomkörningar.
– Utan att ha statistik framför mig så skulle jag säga att det är nästan uteslutande män som gör detta och kör aggressivt, säger Petter Magnusson.

Varje bilist som åker fast för det här kan räkna med att få lusen läst på det bestämdaste.
– Det blir alltid ett förmaningstal. De allra flesta håller med, men man brukar alltid ha en ursäkt. Men då säger vi att man ska vara rädd om sig själv och andra i trafiken, säger Petter Magnusson.

Trafikpolisen Petter Magnusson.

Transportstyrelsen arbetar intensivt med att identifiera orsakerna till dödsolyckor. Att en bilist kommit ut på fel sida är en av de vanligaste.
– När vi gör djupstudier av dödsolyckor så är det svårt att veta varför man kommit ut på fel sida. Det kan vara sjukdom, att föraren somnat eller att man suttit och knappat på någonting, säger Magnus Lindholm.

Polisen möter det här problemet varje dag. Många är väldigt aggressiva i trafiken, allra helst när de har bråttom.
– Om vi är ute och kör med målade bilar så arbetar vi preventivt och folk skärper sig. Men om vi har civila fordon kommer vi närmare problemet, säger Petter Magnusson.

Om fler håller hastighetsbegränsningarna kommer vi att få färre dödsfall i trafiken. Det är experterna eniga om, ändå är det många som kör alldeles för fort på våra vägar.
– Många gånger när man behöver köra om så gör man det för att man kör fort. Om alla körde efter hastighetsbegränsningen skulle ingen behöva köra om, säger Magnus Lindholm.

Detsamma gäller ett av trafikens hatobjekt. Fartkamerorna retar alla som fått blixten rakt i nyllet.
– Alla som är arga på fartkameror, om du håller hastigheten behöver du inte tänka på dem, säger Magnus Lindholm.
LÄS MER: