Här dödas en seglivad myt om elbilar

Det är en vanligt myt som dröjt sig kvar. Elbilars batterier åldras betydligt långsammare än vad många tror. Det visar en ny studie som analyserat 7000 elbilar. De flesta batterierna tappar extremt lite kapacitet efter 10 000 mil. 

Att elbilar tappar en del av sin batterikapacitet är något vi vet. Det gör även att räckvidden blir kortare. Många tror att elbilar åldras lika snabbt som mobiltelefoner, och det är inte ovanligt att myter delas i sociala medier. Ett företag som nu undersökt saken närmare är tyska P3 Group. De har analyserat 7000 elbilar och deras resultat tar nu död på en seglivad myt om elbilar. 

Undersökningen visar att batterikapaciteten ofta sjunker från 100 procent till 95 procent redan de första 3000 milen. Efter det går det betydligt långsammare och vid 10 000 mil hade de flesta elbilarnas batterier en snittkapacitet på 90 procent kvar. Efter det fortsätter kapacitetsminskningen att gå i ett väldigt långsamt tempo. Även mellan 20 000 och 30 000 mil håller batteriets kapacitet på ungefär samma nivå som tidigare.  

Elbilsbatteriet är mer långlivat än vad många tror.

Enligt analysen är en orsak bakom fenomenet en viss typ av lager som bildas på anoden vid batteriets första laddnings- och urladdningscykler. Till en början gör lagret att kapaciteten minskar i ett snabbt tempo, men när den stabiliserats efter ett tag saktas går nedbrytningen långsammare.
– Vår data är baserad på intensivt använda elbilar som är mellan 3 och 5 år gamla, skriver P3 i sin studie.

P3 Group skriver även att hur du laddar och kör din elbil påverkar hur batterikapaciteten ändras. Bland annat bör du inte pressa din elbil på vägarna utan köra i ett mer jämnt tempo för att batteriet inte ska åldras snabbare. Dessutom mår batteriet bäst av att laddas från 20 till 80 procent, men vid enstaka tillfällen där du laddar högre än så ska inte påverka kapaciteten, hävdar P3. 

Även om studien visar att elbilsbatteriet tappar sin kapacitet i ett väldigt långsamt tempo påpekar P3 Group att databasen med elbilar som faktiskt körts över 20 000 mil fortfarande är väldigt liten. Dessutom är de elbilar som skrotats inte heller med i statistiken även om de är få.
LÄS MER: