Nya skärpta regler kan innebära dödsstöten för laddhybrider. Första skärpningen börjar gälla redan nu vid nyår.
– Ändringarna har gjorts av ett skäl, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen till Carup.
Laddhybrider har senaste året fått ett stort lyft. Många trodde att laddhybridernas storhetstid hade passerat, men när elbilsförsäljningen har gått trögt har laddhybriderna kommit igen. Men bilarnas angivna förbrukning har visat sig vara rena gläjdesiffror. Redan nästa år införs nya skärpta EU-regler som kan betyda slutet för bilar med dubbla drivlinor.
För att en bil ska få ett typgodkännande görs utsläppsmätningar av modellen. När denna mätning görs på laddhybrider beräknas hur stor andel av körningen som körs på el och hur stor andel som körs på förbränningsmotorn, skriver Teknikens Värld. I dag beräknas körsträckan för laddhybrider på el ligga mellan 70 och 85 procent, siffror som visat sig vara helt fel.
I en undersökning gjord av International Council on Clean Transportation visar det sig att laddhybrider som används av privatpersoner enbart körs mellan 45 och 49 procent på el. Ännu lägre är det med laddhybrider som ägs av företag som körs mellan 11 och 15 procent på el.
ICCT räknade ut hur hög förbrukningen var i verkligheten och fick ett chockerade resultat. För företagens laddhybrider låg förbrukning på 0,84 liter per mil och 0,44 liter per mil för privatpersoners laddhybrider. Det är en stor skillnad från WLTP-siffran 0,17 liter per mil, uppger Teknikens Värld.
– Koldioxidvärdena var inte representativa alls med verkligheten, de var väldigt låga, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen, till Carup.
EU har därför valt att redan den första januari 2025 införa nya regler för laddhybrider vid typgodkännanden. Där kommer laddhybridernas förbrukning bedömas betydligt hårdare än tidigare. Det innebär högre skatt och sämre utsläppssiffror för tillverkarna. Men det är först ett år senare det nya typgodkännandet blir ett krav på nya bilar som säljs.
– Man brukar ha ett års överlappning till att tillverkarna får nya krav på typgodkännanden och att sälja bilarna, säger Öhlund.
Laddhybrider som redan körs ute på vägarna i dag kommer inte att påverkas av EU:s nya regler. Utan det är främst tillverkarna som med stor sannolikhet kommer tvingas att göra om tekniken på sina laddhybrider för att de ska klara de nya värdena för att bli typgodkända efter den första janauri 2025.
– En kvalificerad gissning är att samma modell kommer ha högre värden, säger Öhlund.
Reglerna för laddhybrider kommer att skärpas ytterligare till 2027, vilket tros bli den slutliga dödsstöten. Men exakt hur de kommer att utformas är ännu inte officiellt. Men International Council on Clean Transportation har tidigare hävdat att reglerna kommer ge mångdubbelt högre beräknade CO2-utsläpp för laddhybrider.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.