De nya reglerna mot kinesisk teknik i USA blir ett dråpslag för Polestar. Tillverkaren går nu ut och säger att deras bilar ”effektivt förbjuds” i USA, uppger Reuters. Polestar uppger nu att de redan arbetar för att göra sina bilar lagliga.
De nya reglerna mot kinesisk teknik gör att bilar med kinesisk hårdvara eller mjukvara inte ska få säljas i landet. Bilarna sägs kunna utgöra ett säkerhetsproblem genom att det går att göra fjärrsabotage eller samla in personuppgifter från förare. Nu visar det sig att det kan bli ett dråpslag för kinesiskkontrollerade Polestar som har sitt huvudkontor i Göteborg.
Polestar uppger att företaget och dess elbilar ”effektivt kommer att bli förbjudna i USA”, uppger Reuters. Det gäller även elbilen Polestar 3, trots att den tillverkas tillsammans med Volvo EX90 i USA. Polestar ska ha lämnat dessa kommenterar till Handelsdepartementet i USA.
Polestars andra modeller Polestar 2 och Polestar 4 tillverkas i Kina och beläggs dessutom med 100-procentig tull. Polestar uppger dock att en betydande del av deras verksamhet är utanför Kina och att sju av tio chefer är från Europa eller USA.
– Man bör överväga om en regel som effektivt stänger ned verksamheten för ett lagligt organiserat amerikanskt företag med betydande amerikanska investeringar och så många personal och viktiga beslutsfattande enheter i vänliga nationer och USA är lämpligt anpassad för att ta itu med de uttalade nationella säkerhetsproblemen, uppger Polestar enligt Reuters.
Det nya förbudet mot försäljning eller import av bilar med kinesisk hårdvara och mjukvara ska träda i kraft från 2027. Då förbjuds alla mjukvara som kan vara utvecklad helt eller delvis i Kina. Från 2030 förbjuds även all hårdvara. Även Volvo Cars har en stor del av sin tillverkning av delar och mjukvara i Kina och löper risk att drabbas av de nya reglerna. De har tidigare bekräftat att de undersöker förslaget.
– I extrema situationer kan en utländsk motståndare stänga av eller ta kontroll över alla sina fordon som körs i USA, allt på samma gång, vilket orsakar krascher eller blockerar vägar, sade USA:s handelsminister Gina Raimondo när förslaget lades fram.
Efter att artikeln med Polestars svar till handelsdepartementet har Polestars svenska pressavdelning hört av sig. De meddelalar att företagen redan arbetar för att göra bilarna lagliga i USA.
– Polestar arbetar redan med att säkerställa att framtida årsmodeller inkluderar komponenter och mjukvara för att vara kompatibla med de föreslagna reglerna, för att säkerställa att kunder i USA kommer att kunna fortsätta köpa Polestar-bilar, inklusive Polestar 3, som nu tillverkas i South Carolina. Vår kommunikation till BIS (Bureau of Industry and Security) belyser att vi anser att var någonstans som ett företag bedriver mjukvaruutveckling och tillverkning bör beaktas, snarare än att bara titta på ett företags ägarstruktur, som är en del av det nuvarande förslaget, skriver John Ericsson på Polestars svenska PR-avdelning.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter