Jobbslakten: Så många jobb försvann i bilindustrin

På bara fyra år har 86 000 jobb försvunnit inom den europeiska bilindustrin. Bara i år har nedskärningarna varit värre än den värsta perioden under pandemin.
– De senaste uppgifterna är en tydlig väckarklocka, säger Benjamin Kriger, generalsekreterare för Clepa. 

De senaste tiden har varit minst sagt tuff för den europeiska bilindustrin. Krisen har skördat många offer, däribland Mürdter Group, Recaro och AE Group. Även bildelsjätten Bosch har tidigare sagt att de vill bli av med 7000 anställda samt sänka lönerna och arbetstiden inom företagets bilsektion. 

Tyskland är det land som drabbats hårdast av krisen och nu har den tyska branschorganisationen Clepa gjort en sammanställning av exakt hur många jobb som försvunnit inom den europeiska bilindustrin de senaste åren. 

 Klassiska stolstillverkaren Recaro gick i konkurs tidigare i år.
Nyligen gick även företaget BBS-fälgar i konkurs.

Företagets analys visar att sedan 2020 har 86 000 jobb försvunnit och 30 000 jobb har tillkommit. Alltså har 56 000 jobb försvunnit helt och hållet och bara under första delen av 2024 har nedskärningar på 32 000 jobb annonserats från olika företag. Detta är siffror som överstiger den värsta tiden under pandemin. 

Av de nya jobb som skapats sedan 2020 har 19 000 varit relaterade till elbilar. Clepas generalsekreterare Benjamin Kriger ser oroligt på siffrorna och varnar nu att EU måste göra något innan det är försent.
– Villkoren måste ändras, även på EU-nivå. CO2-specifikationer måste vara designade för att vara öppna för mer tekniska lösningar, säger han, enligt Wirtschaftswoche. 

Jobbslakten ser inte ut att ta slut. I dagarna står det klart att Audis elbilsfabrik i Bryssel med stor sannolikhet läggs ner. Över 3000 anställda förlorar jobbet då ingen vill köpa fabriken och Audi inte har någon ny bilmodell som de vill producera i fabriken.
LÄS MER: