Köpte 10 år gammal Tesla – så snabbt dog batteriet

En begagnad Tesla Model S 2014 dog kort efter köpet. Batteriet visade sig vara helt trasigt och måste bytas till en hög kostnad. Nu får den norska ägaren häva sitt köp. 

Äldre Tesla Model S har blivit väldigt överkomliga på begagnatmarknaden. På Blocket kostar de äldsta årsmodellerna av elbilen runt 200 000 kronor. En lockade prislapp på elbilen som förändrade världen, men samtidigt finns det stora risker med köpet. 

Motorexperten Fredrik Grufman från Grufman Bil uppmärksamde nyligenolika fallgropar som finns ifall du köper en begagnad Model S. Ett tips han gav är att mycket hänger på elbilens batteri.
– Batteriet är en väldigt sur kostnad om det dyker upp. Är bilen fräsch i övrigt kan det vara värt att köpa ett nytt batteri från Tesla, men 200 000 kronor är inte kattskit. Det är dyrbara komponenter. Tyvärr är efterfrågan på batterier hög och tillgången låg, säger han.

Fredrik Grufman.

Enligt Grufman gör man klokt i att välja en lite nyare Model S.
– Generellt bör man undvika Model S årsmodell 2013-14. Det skall finnas utrymme i budgeten för att skaffa ett nytt batteri eller en ny bakre drive-unit. Det är tyvärr realiteten, säger Fredrik Grufman. 

Någon som borde fått höra om det rådet tidigare är en norsk man i Gjøvik. Hösten 2022 köpte han en begagnad Model S från 2014 hos en bilhandlare i Hamar. Elbilen kostade 287 000 kronor, men bara tre månader efter köpet gick den inte längre att starta, skriver Motor. 

Tesla Model S.

Tesla undersökte elbilen och  kom fram till att det var batteriet som var helt trasigt. Enda lösningen var att byta ut det, något som skulle kosta 117 000 kronor. Tesla-ägaren fick ingen hjälp av bilhandlaren som sålt elbilen till honom och valde därför att gå till norska Konsumentverket och Konsumentklagonämnden. De fick inte heller någon kontakt med bilhandlaren. 

Konsumentklagonämnden fattar nu beslut om att Tesla-köpet ska hävas och tvingade bilhandlare att ta tillbaka elbilen och betala tillbaka 287 000 kronor.  Enligt nämnden är det bilhandlarens ansvar att visa dokumentation på att batteriet inte var trasig vid köpet. Men de valde att aldrig svara på några frågor och därför tog nämnden sitt beslut utifrån uppgifterna från köparen och Tesla. 
LÄS MER: