Galenskap att elbil kostar 50 kr / mil att försäkra

Något är sjukt med försäkringskostnaden på elbilar. Att det kostar 50 kronor milen att försäkra Sveriges mest sålda elbil är galenskap. Just nu är försäkringsbolagen elbilarnas fiende nummer ett i Sverige – en dyrare smäll för många elbilsägare än borttagen klimatbonus. 

Jag har själv köpt en begagnad elbil tidigare i år. Det höll på att sluta med att jag skulle bli tvungen att försäkra min Audi e-tron 55 för nästan 50 000 kronor. Efter många om och men hittade jag en försäkring för 19 000 kronor per år. Fortfarande väldigt mycket pengar, men inte mycket dyrare än en dieselbil från samma år. Det gör dock bilen nästan lika dyr som en ny bil med vagnskadegaranti att äga. Flera läsare har hört av sig om liknande chocknotor. 

Nu visar en ny undersökning att det inte var ett enstaka fall. En jämförelse visar att en man i Stockholm kan få betala 50 000 kronor om året för att försäkra Sveriges vanligaste elbil, Tesla Model Y. Och premien är endast för 1000 mil, vilket innebär att det dyraste försäkringsbolaget vill ha 50 kronor milen. Det billigaste bolaget vill ha 31,50 kronor milen. Visst, det är dyrt med försäkring i storstan, men detta är sjukt. Särskilt för Sveriges vanligaste familjebil.

Även en vanlig Audi e-tron kan kosta 50 000 kronor om året att försäkra.

Det verkar som försäkringsbolagen försöker få bort begagnade elbilar ur Sveriges bilflotta. Det är inte konstigt att exporten av treårsbilar skenar och har ökat med långt över 100 procent i år. Väldigt få människor har råd att betala ockerpremier som äter upp hela besparingen med att slippa tanka. Försäkringsbolagen har blivit elbilens fiende nummer ett. 

Försäkringsbolagen hävdar med emfas att premierna baserar sig på verkliga kostnader. Samtidigt finns det undersökningar som säger att elbilar inte är särskilt mycket dyrare än andra bilar att reparera. Att batteriet går sönder om bilen får en minimal skada är en myt och stämmer helt enkelt inte. Försäkringsbolagen verkar ha fastnat i gamla modeller där de klassar in familjebilen Tesla Model Y i samma riskklass som en Porsche 911 Turbo, eftersom bilarna har ungefär lika många hästkrafter. 

Många skriker efter bidrag till elbilar, men rimliga försäkringspremiär är lika viktigt. Med ockerpremier på tre år och äldre bilar finns det inte många som har råd att köpa elbilarna på andrahandsmarknaden. Och utan en fungerande begagnatmarknad kommer bilarna att exporteras ut från Sverige. Det är dags för en kommission som ser över om det är premierna eller reparationskostnaderna på många elbilar som är helt orimliga. Vem tar egentligen pengarna för ockerpremierna? Försäkringsbolagen, Elon Musk eller reparationsverkstäderna?
LÄS MER: