Stora svenska bildelsleverantören GKN ePowertrain kan läggas ner inom två år. Företaget tillverkar fyrhjulsdrift och drivsystem till elbilar. Nu kan 500 anställda förlora sina jobb.
– Vi överväger att avveckla produktionen i Köping, säger GKN till Bärgslagsbladet.
En av Sveriges största underleverantörer inom fordonsbranschen är på väg att lämna landet. Då kan 500 personer vid fabriken i Köping i Västmanland förlora sina jobb, avslöjar Bärgslagsbladet. GKN tillverkar bland annat fyrhjulsdrift, drivsystem och axlar till elbilar. Under onsdagen fick personalen veta dråpslaget: Era jobb kan försvinna inom två år och fabriken kan läggas ner 2026. GKN bekräftar att de överväger att lägga ner fabriken.
– I ljuset av omställningen till elfordon och den övergripande minskningen av fordonsproduktionen som reducerar efterfrågan för hypoid-baserade kuggprodukter såsom PTU’er och RDU’er, ser GKN Automotive över möjligheterna för att konsolidera majoriteten av vår PTU- och RDU-produktion till platser utanför Europa där efterfrågan minskar i en långsammare takt, uppger Corrie Raine, GKN:s globala kommunikationschef i ett mejl till Bärgslagsbladet/Arboga Tidning.
Företaget bekräftar att fackliga förhandlingar är på väg att inledas.
– Vi meddelar därför att vi överväger att avveckla produktionen i Köping, och att vi nu är på väg att inleda förhandlingar med facken på fabriken. Vårt fokus just nu är att stötta våra anställda och deras fackliga representanter när vi tillsammans på ett ansvarsfullt sätt går in i denna process, säger Corrie Raine vidare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter