De kör elbil till halva priset – vill stoppa orättvisan

Vissa svenskar får köra elbilar för halva priset. Nu ryter M Sverige till mot orättvisan på elbilsmarknaden.
– Alla borde få ta del av av en sådan här förmån, säger Carl Erik Stjernvall på M Sverige.
 

Några veckor efter att regeringen tillträdde stoppade de bonus på elbilar för privatpersoner. Däremot rördes inte företagens stora subventioner på tjänstebilar. Skattelättnaden innebär att tjänstebilsägare kan köra elbil till halva priset jämfört med privatpersoner. Det här har skapat en avgrundsdjup orättvisa i samhället. 

– Företaget får köpa eller leasa bilar, den man anställer får den här förmånen. Företaget får ingen direkt subvention, det är användarna, sådana som har ett jobb där det ingår en tjänstebil har möjlighet att ro hem den här vinsten, företaget vinner inte på det här mer än ett argument att man kan erbjuda billiga förmånsbilar, säger Carl Erik Stjernvall.

För de som arbetar i offentlig sektor kan inte ens drömma om sådana här förmåner.
– Det blir en låg kostnad för personen, en förmån som en privatperson aldrig har möjlighet till, dessutom sjunker elbilsförsäljningen till privatmarknaden snabbt, säger Carl Erik Stjernvall.

Alla med tjänstebil kan göra förmånliga avdrag på schablonbeloppet.
– De som får den här förmånen blir beskattade för en betydlig lägre summa. Om bilen kostar 700 000 kronor dras det bort ett schablonbelopp på 350 000 kronor och resultatet blir att förmånstagaren gör en vinst som är ungefär lika stor som elbilsbonusen var tidigare, säger Carl Erik Stjernvall.

Med andra ord omkring 50 000 kronor. Samtidigt vet ingen myndighet hur mycket den här rabatten kostar samhället. 
– Myndigheterna har inga instrument eller uppdrag att undersöka kostnaderna. Jag tycker att det är märkligt att man bara låter det fortsätta utan att någon tittar på det eller gör något, säger Carl Erik Stjernvall.

M Sverige är inte ute efter att rycka förmånen ur händerna på den lyckligt utvalda skaran. Istället vill man se större rättvisa i samhället.
– Vi vill att alla ska kunna få ta del av det här, det skulle också hjälpa oss med målsättningen att minska utsläppen med 70 procent från 2010 till 2030, säger Carl Erik Stjernvall.

M Sverige vill se jämlikhet även när det kommer till elbilar. 
– Vi är en konsumentorganisation som ser till våra medlemmar och då är det här en viktig sak för oss, säger Carl Erik Stjernvall. 
LÄS MER: