Teslas nollränta gör en ny bil billigare än en begagnad. Nu skakar begagnatpriserna på Tesla och ägare får skambud på sina elbilar.
– Det här är inte första gången som Tesla gör något radikalt som skakar om marknaden, säger Patrik Illerstig, vd på Carla, till Vi Bilägare.
Tesla subventionerar nya bilar med nollränta under 3-5 år. Det är en dold rabatt som motsvarar 100 000-200 000 kronor lägre pris på bilen. Det har samtidigt gjort att månadskostnaden på en helt ny Tesla är lägre än för en tre år begagnad bil hos bilhandlare som kan ha rullat 6000 mil. De har i regel en ränta på billån på omkring 8 procent.
Nu rapporterar flera bilhandlare och Tesla-ägare om osäkra andrahandsvärden och skambud på fina begagnade Teslabilar, uppger Vi Bilägare. Samtidigt som Teslas försäljning rusade med 53 procent i september blir begagnade Teslor svårare att sälja.
– Det här är inte första gången som Tesla gör något radikalt som skakar om marknaden, men vi ser liknande reaktioner nu som tidigare: att marknaden stannar upp något i och med obalansen mellan avvaktande köpare och många säljare, säger Patrik Illerstig, vd och medgrundare på Carla, till Vi Bilägare.
Enligt elbilshandlaren Carla är det mer riskfyllt att köpa in Tesla Model Y eftersom de säljer långsammare. De måste därför ge sämre inköpsbud på bilarna. Riddermark Bil och Kvdbil uppger samma sak. Tidigare har Tesla Model Y varit en av de hetaste begagnade bilarna som gått relativt snabbt att sälja. Just nu finns 270 bilar till salu på Blocket. Den billigaste bilen kostar 349 000 kronor. För en begagnad bil tillkommer dessutom helförsäkring när vagnskadegarantin gått ut, något som gör kalkylen ännu svårare att räkna hem.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.