Lotus testbil räddad från skroten – säljs på auktion

Lotus testbil som varit med i Top Gear stod lämnad i sitt öde i en hangar och skulle skrotas. Men bilen gömdes undan av en anställd och undgick plåtpressen. Nu säljs den på auktion.

Denna Lotus Esprit Turbo testbil med ”Active Supension” var ett av de sista projekten som mytomspunne Colin Chapman genomförde innan han avled. Bilen var revolutionerande när den visades 1983 och var med i både Top Gear, Tomorrow’s World och i ett flertal brittiska biltidningar. Den aktiva fjädringen från bilen testades för första gången i Lotus Formel 1-bil samma dag som Lotus grundare Colin Chapman oväntat dog. 

Lotus byggde den här experimentella bilen i ett enda exemplar 1980. Därefter lånade man ut den till DeLorean som hade startat sin verksamhet fem år tidigare. Men bilen kom tillbaka till Lotus. Där utrustade ingenjörerna den med samma fjädring som man hade i Formula 1-bilarna. Sedan användes bilen för reklamjippon och utsättningar under några. Tills den blivit lite omodern, så ställdes bilen undan på Lotus med ett präktigt hänglås för dörren.

Den glömdes nästan bort, tills Proton tog över bilmärket 1996. Av någon outgrundlig anledning ville Proton tvunget att bilen skulle förintas och försvinna. Men det gick inte Lotusingenjören Brian Angus med på. Han var en av hjärnorna bakom Espritmodellen och gömde undan Essex Turbo från de nya ägarna, som trodde att den var skrotad. På så vis undgick bilen att bli skrotad.

Därför fick Brian under flera år flytta bilen och gömma den på nya platser. Allt för att inte Proton skulle få nys om saken och förstöra den. Men en bit in på 2000-talet kom nya chefer hos Proton. Brian Angus blev glad och berättade om Essex Turbo. Men nu hade den förfallit och behövde räddas, samtidigt var företaget i stort behov av inkomster, därför sålde bilen till en av företagets ingenjörer.

Han och frun tog sig an bilen, renoverade den och återställde bilen till 1980-talets glättiga stil.  Nu ska bilen säljas på auktion, enligt ägaren behöver den viss översyn. Bland annat den komplicerade instrumentbrädan fungerar inte riktigt. Men man har hittat en firma som har lovat sig kunna lösa problemet.

Värdet på bilen är överraskande lågt, auktionshuset har satt en prislapp på omkring en miljon kronor för den här historiska bilen med sin speciella historia.
LÄS MER: