Rusning efter blankdiesel: ”Oändligt behov”

Folk åker långväga för att tanka blankdiesel. Många tror att dieseln med annan formula ger lägre förbrukning och är bättre för motorerna. Nu byggs speciella pumpar för blankdiesel.
– Det finns ett oändligt behov och folk kör långt för att få tanka, säger Nora Johnsson, på bensinkedjan Oljeshejkerna.

Diesel har en lång historia, förr i världen var det mycket svavel tillsatt. Men sedan bestämde man av miljöskäl att blanda in rapsolja. Den vanligaste dieseln som tankas på svenska mackar kallas därför B7, eftersom det är sju procent rapsolja. Medan blankdieseln betecknas B0, eftersom det är noll procent rapsolja. Den sistnämnda är också väldigt populär, framförallt på landet.
– Många som har åkeri eller lantbruk tycker inte om diesel med rapsolja. Om maskinerna står över vintern kan det bildas alger i botten som slaggar igen filter, säger Nora Johnsson.

Hon är fjärde generationens Johnsson i familjeföretaget som grundades för över 100 år sedan. I dag växer Oljeshejkerna Johnssons så att det knakar och kommer snart att ha 50 bensinmackar i södra Sverige.
Hon berättar att det inte bara är bönder och lastbilschaufförer som tycker om blankdieseln. Vanliga bilister är också tokiga i att tanka det här bränslet som är omåttligt populärt.
– Den är några ören dyrare, men samtidigt säger folk att de kommer längre på blankdieseln. Men för det har vi inga belägg, men samtidigt ska man lyssna på sina kunder, de är viktiga för oss, säger Nora Johnsson.

I det här testet mättes effekten hos olika dieselsorter.

Hennes oljebolag är just nu i investeringsfasen för att bygga nya pumpar för att kunna stilla efterfrågan av blankdiesel till kunderna. För att kunna göra det måste man gräva ner stora tankar i jorden med pumpar upp till stationerna.
– Det är ganska stora investeringar och vi är mitt uppe i en sådan process nu. Men folk ringer ofta och frågar när de kommer till en mack nära dem, säger Nora Johnsson.

Därför bygger nu Oljeshejkerna Johnssons ut sina stationer för att möta kundernas önskemål. Men det är stora investeringar. Man behöver gräva ner nya tankar under stationerna.
– Man behöver inte marknadsföra blankdiesel, efterfrågan är oändlig, den säljer sig själv,

Blankdieseln har blivit en folkrörelse i sig. Det stora stödet finns på landsbygden där elbilarna har svårt att slå igenom. Där finns en vanligt utbredd uppfattning om att man kommer längre på blankdieseln, samtidigt som den är skonsammare mot motorerna.
– Det finns många grupper som är väldigt förtjusta i blankdiesel. Vi kommer att behöva fortsätta investera för att kunna möta efterfrågan, säger Nora Johnsson.
LÄS MER: