Volvo: ”Investerar mer än någonsin i nya motorer”

Svenska lastbilstillverkaren Volvo Trucks satsar rekordmycket på förbränningsmotorer för framtiden. Räddningen kan vara vätgas. 
– Vi investerar mer än någonsin i förbränningsmotorn, säger teknikdirektören Lars Stenqvist till Dagens Industri

Just nu pågår den stora transportmässan IAA i tyska Hannover. Mässan domineras av elektriska lastbilar, trots att de fortfarande brottas med svag försäljning. Svenska Volvo Trucks är ledande i världen på elektriska lastbilar. Men för den sakens skull har de inte gett upp förbränningsmotorn. De ser en framtid i motorer och satsar rekordmycket på utveckling av framtidens förbränningsteknik. 

Många tror att vätgas kan ersätta diesel för att göra tunga transporter mer klimatneutrala. Volvo Trucks hör de till de som satsar stora resurser på framtidens förbränningsmotorer med vätgasdrift. 
– När vi började prata om vätgas i förbränningsmotorn för fyra år sedan kallade jag det för en joker i leken på grund av en hel del tekniska utmaningar. I dag är vi mycket mer självsäkra i att säga att det här kommer att bli en kommersiell produkt. Det har gått från en joker till ett kort i leken, säger teknikdirektören Lars Stenqvist till Dagens Industri.

Trots fokus på elektriska lastbilar investerar Volvo rekordmycket i förbränningsmotorer. Idag ser det ut som att förbränningsmotorer med vätgasdrift är ett mer gångbart spår än bränsleceller som förvandlar vätgas till elektricitet. 

De nya lastbilarna kommer använda High Pressure Direct Injection (HPDI), som är en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Tekniken ger en högre motoreffekt i förbränningsmotorn med lägre bränsleförbrukning och högre energieffektivitet. Räckvidden tros bli densamma som med dieselbränsle.
LÄS MER: