Pagani går mot strömmen och säger nej till elbilar och hybrider. Biltillverkarens grundare är minst sagt negativ till de “nya” drivlinorna.
– Vi måste bygga vad kunderna faktiskt vill ha, säger Horacio Pagani, grundare till Pagani, enligt The Drive.
Hyperbilstillverkare Pagani kommer inte att tillverka några elbilar. Men till skillnad från den svenska hyberbilstillverkaren Koenigsegg ser Pagani inte någon framtid med hybrider.
– Ingen är intresserad av en hybrid på riktigt. Jag äger en del hybrider, bland annat en Porsche 918, men när jag ska ut och köra kommer jag alltid välja min Porsche 911R eller Carrera GT, säger Horacio Pagani, grundare till Pagani, skriver The Drive.
Enligt grundaren funderade Pagani på att utveckla en elektrisk- och hybriddrivlina till deras modell Utopia för några år sedan. Men hybriden vägde för mycket med cirka 400 kg till 500 kg och elbilen lockade inga kunder.
– 2017 byggde vi ett team för att arbeta på en elbil. Hela teamet var fokuserade och entusiastiska, inklusive jag själv och vi definierade konceptet för den här bilen och vi började arbeta med Mercedes-AMG och andra partners. Vi började till och med arbeta med Lucid, som har utmärkt teknik inom elbilsvärlden. Men kunderna var inte intresserade, säger Horacio, enligt The Drive.
Koenigsegg hade tidigare planer på att utveckla en elbil, men lyckades precis som Pagani inte hitta några köpare, vilket gjorde att de fick skrota sitt elbilsprojekt. I stället tog de fram en laddhybrid, nämligen modellen Gemera, som kan köras både på el och E85.
– En laddhybrid som körs på HVO100 när den inte går på el är det allra bästa för klimatet, sa Christian von Koenigsegg.
Pagani kommer kunna forsätta använda sig av deras egenutvecklade V12:a fram till 2031. Efter det ser framtiden mer osäker ut.
– Vi gör allt vi kan för att behålla vår V12:a, säger Horacia, enligt The Drive.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.