Många av våra läsare har reagerat med häpnad och ilska över att biltillverkare bjuder journalister på lyxiga provkörningsresor. Just nu befinner sig svenska journalister i lyxiga badorten Newport Beach i Kalifornien för att provköra Volvos nya elbil. En bjudresa som kan vara värd över 100 000 kronor.
– Vill härmed uttrycka min stora uppskattning över att du har tagit bladet från munnen och offentliggjort denna institutionella korruption. I bästa fall hamnar “skiten i fläkten”, i sämsta fall, total radioskugga, skriver en läsare.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. För de flesta läsare har fenomenet varit helt okänt före Carups granskning för någon vecka sedan. Stora biltillverkare bjuder journalister på tidningar, bloggar och youtubekanaler på lyxiga resor med lyxhotell coh dyra middagar med dyrt vin när bilar ska testas. Alla biltillverkare gör så och mer eller mindre alla journalister åker på bjudresorna. Många läsare har hört av sig till mig och uttryckt häpnad och förakt mot företeelsen.
Jag har själv deltagit i ett stort antal bjudresor, så visst kastar jag sten i glashus. Men vi gjorde granskningen för att vi till slut kände att det är fel. Det är omöjligt att vara opartisk och ge ett rättvist utlåtande om en ny bilmodell om man blir bjuden på lyxresa, lyxmiddag och fina hotellrum. Jag har varit arbetat på stora dagstidningar och är skolad i en helt annan tradition och detta bryter mot en av journalistikens gyllene regler.
”Acceptera inte uppdrag, inbjudan, gåva, gratisresa eller annan förmån – och ingå inte avtal eller andra förbindelser – som kan misstänkliggöra din ställning som fri och självständig journalist.” Är reglerna omoderna och jag är alltför gammaldags? Ni läsare verkar inte tycka detta och vill ha en ärligare och mer oberoende journalistik.
LÄS MER: Volvo bjuder journalister på dyr resa till Kalifornien
LÄS MER: Jag har själv åkt på bjudresor
LÄS MER: Juristen: Risk för mutor och korruption
Från bilbranschen är tystnaden lika total som i bröderna Bronetts cirkus. Från journalistbranschen, möjligen ett par teaterviskningar. Läsaren ”Mats” träffar nog huvudet på spiken: ”I bästa fall hamnar “skiten i fläkten”, i sämsta fall, total radioskugga.” Det lutar åt det senare, då vi på lilla Carup står ensamma på barrikaderna.
Just nu befinner sig ett antal svenska journalister på bjudresa i lyxiga Newport Beach i Kalifornien för att ge sina ”oberoende omdömen” om Volvos nya flaggskepp EX90. Det är en bil som blivit över ett år försenad och lanseras med tio borttagna funktioner, bland annat flera säkerhetssystem. För Volvo är det ett billigt pris att bjuda på lyxresor om bilen får ett positivt mottagande.
Bjudresorna är allvarliga eftersom de inte bara påverkar trovärdigheten på just den resan. Den som har tagit emot bjudningen kommer inte stå fri och oberoende nästa gång Volvo eller något annat bilmärke ska granskas. Undermedvetet eller medvetet kommer man tänka: Blir Volvo sura på mig nu, vad ska x säga på nästa bjudresa?
LÄS MER: Volvo bjuder journalister på dyr resa till Kalifornien
LÄS MER: Jag har själv åkt på bjudresor
LÄS MER: Juristen: Risk för mutor och korruption
Jag vill tacka alla läsare som skickat uppmuntrande mejl och ringt oss. Granskningen av bjudresor var ångestfylld att publicera. Dels för att jag själv gjort fel, dels för att jag visste att det skulle mötas av ogillande i många läger. Men tack vare alla positiva reaktioner från er läsare känner vi att det var värt det. Även om inget kommer att förändras har vi förhoppningsvis bidragit till lite större transparens och medvetenhet hos bilköpare och läsare. Nästa gång ni läser eller ser ett biltest kan ni vara mer källkritiska.
Några av läsarreationerna på artiklarna om bjudresor till biljournalister
Vill härmed uttrycka min stora uppskattning över att Du har tagit bladet från munnen och offentliggjort denna institutionella korruption. I bästa fall hamnar “skiten i fläkten”, i sämsta fall, total radioskugga. Vi konsumenter behöver kunna känna någon form av trygghet över att recensioner och omdömen grundar sig på mer av så objektiva fakta som möjligt. Att sedan ett eventuellt bilköp handlar om känslor, tradition, fördomar, värderingar etc är något helt annat. Heder åt Dig!
——
Vill skicka stor eloge för att ni med granskande öga öppnar upp om dessa bjudresorna från bilföretagen.
Som du skrev lär det kanske kosta dyrt men det ökar förtroendet i eran publicitet när man själv söker efter vad nästa bilköp ska bli. Där man själv ibland tycker sig tycka att det känns för bra för att vara sant.
Med det lilla ordet vill jag lyfta och skicka eloge till er och dig för att ha öppnat denna klyfta i artikeln.
——
Läste just din artikel om bjudresor som arrangeras av biltillverkarna.
Jag visste inte att det gick till på detta viset och man häpnar när man läser artikeln.
All heder åt dig som bestämt att i fortsättningen tacka nej till dessa oseriösa jippon.
Tack också för att du upplyser oss vanliga bilkonsumenter om hur rutten bilindustrin uppenbarligen är.
——
Beundrar ert mod att “ta bladet från mun” ang “köpta” journalister. Blir nog lite tufft ett tag för dig men du har gjort hela “bil-konsument-sverige” en grymt stor tjänst. Att biltillverkarna försöker “köpa” journalisterna är en misstanke jag haft i många år. Man lyckas onekligen med en del. Bara att läsa biltester i “vissa” tidningar så förstår man! Tyska biltillverkare lyckas riktigt bra medan andra lyckas mindre bra.
——
Läser Carup med stort intresse, gillar det du skriver. Kör många mil som resande säljare och byter därför bil minst vart tredje år och är noga med att välja bil då det är min arbetsplats. Tester är därför viktigt för mig. Bra om bjudresorna! Du kommer nog få fan för det men också många som håller med inom ditt eget skrå. Ni måste stå upp för er eget oberoende, annars går det inte att lita på testerna längre. Fortsätt så!
——
jag vill ge dig beröm för att du gjort systemet med bilbranchens bjudresor till journalister mer transparent. Dina inlägg i carup.se i ärendet lyfter jag på hatten för.
______
Personligen har jag varit medveten om dessa bjudresor och jag har som påföljd avslutit mina prenumerationer på de finska tidskrifterna Tekniikan Maailma och Tuulilasi. Jag märkte nämligen att dessa var speciellt kritiska mot Tesla (endast kaffe) och okritiska mot Toyota, Volvo, VAG och andra (omfattande bjudningar). Dessutom blev jag trött på den rätt negativa inställning tidskrifterna hade emot elbilar. Jag vill ha neutral, mångsidig och saklig journalistik.
Jag tycker ändå att du skall ta emot bjudresor, men kanske du kan i Carup artiklarna du skriver nämna om att innehållet baserar sig på upplevelser som du fått från en bjudresa. Om möjligt kan du ju nämna sådant som bjöds på och som inte direkt relaterar till bilpresentationen, t.ex. hotellrum, flyg osv. Kanske rentav värdet på det som bjöds. Ökad transparens blir bra.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter