Nu har Temerario landat i Lamborghinis konfigurator – bilen kommer med 920 hk och kan varva ända upp till 10 000 rpm! Med 56 olika färger och oändligt med utrustning är tillvalen minst lika hänsynslösa.
Nya Lamborghini Temerario får 920 hästkrafter från en V8-motor och tre elmotorer. Namnet betyder hänsynslös, och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 2,7 sekunder. Bilen som ersätter Huracán finns nu i Lamborghinis konfigurator. Vi har tagit en titt för att se vad som erbjuds.
Grundversionen av Temerario är i vit metallic-lack med silvriga fälgar, svarta bromsok och svart interiör. Ganska mediokert, men antagligen finns ingen Lamborghini-ägare som inte lägger till ett enda tillval. Du kan själv bygga din bil här.
Färgmässigt finns ett helt spektrum med alternativ. Totalt finns 56 färger varav 32 metallic och 24 i matt lack, dessutom kan man kombinera en del färger för att få mer unika lacker. Det finns många färger från originalet Gallardo och föregångaren Huracan.
Den klassiskt gula färgen, Giallo Midas, saknas tyvärr, vilket hade varit en trevlig referens till Gallardo. Dock finns en liknande gul från Urus, som i stort ser likadan ut. De paneler som inte lackeras i karossens färg kan göras i svart blanksvart, mattsvart eller kolfiber. Bromsoken kan vara i 12 olika färger.
För de Temerario-ägare som vill köra på bana är Alleggerita-paketet ett självklart val. Som man hör på namnet innebär tillvalet en viktminskning på cirka 25 kg, mer kolfiber och flera andra extrautrustningar.
Interiörmässigt finns minst lika många tillval. Huvudfärgen på sätena och interiören kan skilja sig från en sekundärfärg i kombination med kontrastfärger. Golvmattor, inlägg, bälten, allt kan utrustas i olika färger. Passagerarskärmen är ett tillval, likaså stämningsbelysning och ett uppgraderat ljudsystem.
Även interiörmässigt kan man bada i kolfiber om man skulle vilja. Slutligen finns ett par tillvalspaket som ger adaptiv farthållare med nödbromsning, döda-vinkeln kamera och filhållningsassistans, utrustning som en Lamborghini-förare antagligen ändå inte bryr sig om. I dagsläget finns inga officiella priser på tillvalen, men man kan tänka sig att de inte kommer billigt.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]