Krisen i den europeiska bilindustrin skördar ännu ett offer. Nu går Mürdter Group som gör innerskärmar, stolsryggar och plastkonsoler i konkurs. De var leverantörer till Audi, BMW, Porsche, Volkswagen och Volvo.
– Jag är rädd att det kommer att bli betydligt värre. Hösten blir tuff för många fordonsleverantörer, säger Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.
Den tyska bilindustrin drabbas av ett nytt dråpslag. Mürdter Group med 585 anställda som tillverkar plastdelar och verktyg för att formspruta plast vid biltillverkning ansöker nu om konkurs, uppger Merkur. Bland annat tillverkar de innerskärmar, stolsryggar och olika plastkonsoler till bilar. Företaget är branschledande inom sitt område och har i dag 585 anställda i Tyskland och Tjeckien. Några delar som de tillverkar är bland annat innerskärmar, dörrhandtag och ryggstöd. Mürdter har idag kunder som Volvo, Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Volkswagen, MAN och Daimler Truck, enligt sin hemsida.
Svenska Volvo Cars uppger dock att de köper från den tjeckiska grenen av Mürdter som inte är påverkad av krisen i det tyska bolaget.
– Alla olika länder i gruppen är separata bolag som jag förstått det, och Murdter CZ (Tjeckien) som vi har avtal med är inte påverkade. Vi har haft kontakt med dem och de ser inte att leveranserna till oss kommer att påverkas, säger Volvos PR-chef Kristin Boldemann Wester till Carup.
För tre år sedan såldes Mürdter Group till den brittiska företaget Xandor som är en del i den brittiska företagsgruppen Quantum Capital Partners. Det året omsatte Mürdter 468 miljoner kronor. Det var en förbättring mot 2020 då företaget omsatte 385 miljoner kronor. Sedan dess har företaget inte publicerat nya siffror. Företaget har inte själva kommenterat ansökan om konkurs ännu, enligt Gmuender-Tagespost.
Mürdter är inte det första tyska företaget som tvingats ansöka om konkurs inom den tyska bilbranschen. Tidigare har den klassiska fälgtillverkaren BBS och stoltillverkaren Recaro gått i konkurs. Förra veckan gick Flabeg som var störst i världen på backspeglar i konkurs. Enligt siffror från Ippen Media har konkurser i Tyskland ökat med 41 procent jämfört med förra året. Detta kommer i samband som den tyska bilförsäljningen stagnerat och i år har nästan en halv miljon färre nya bilar sålts än samma period före Coronakrisen.
– Att rädda företag från konkurs blir allt dyrare och oattraktivt. På grund av den osäkra försäljningen och allmänna ekonomiska situationen avskräcks potentiella investerare, säger Jonas Eckhardt, partner på managementkonsultföretaget Falkensteg, enligt Merkur.
Peter Bryntesson som är vd för den svenska branschorganisationen Fordonskomponentgruppen är oroad men inte förvånad över konkursvågen bland europeiska underleverantörer. Före semestern gick svenska IAC Group som bland annat gör instrumentpaneler i konkurs.
– Jag tror det kommer komma betydligt mer. Hösten blir tuff. Det är för små marginaler och tuffa villkor och företagen ligger på gränsen. Nu går det kraftigt ner på grund av teknikomställning och konjunktur och då går de inte längre för de som inte lyckats bygga upp en buffert. Vi i Sverige kommer också drabbas mer, men troligen inte lika hårt då vi är mer fokuserade på tunga fordon. Här har också samverkan i branschen varit något bättre, säger Peter Bryntesson till Carup.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.