Elhybrider ökar sin försäljning kraftigt i Sverige – medan elbilarna minskar nästan lika kraftigt. Nu avslöjar en ny undersökning hybridernas smutsiga hemlighet. De har upp till fem gånger högre CO2-utsläpp under sin livstid jämfört med elbilar.
Elhybriderna har ökat sin försäljning mer och mer i Sverige i år. Hittills i år är uppgången 14 procent samtidigt som elbilar tappat 19 procent. Under juli ökade elhybrider med 40 procent En elhybrid kan inte laddas. De laddas av rörelsekraft från bensinmotorn, även om vissa biltillverkare som Toyota kallar dem självladdande. Toyota har propagerat hårt för hybrider och menar att elbilar aldrig kommer att få mer än 30 procents marknadsandel.
Nu avslöjar en ny undersökning från amerikanska ICCT elhybridernas smutsiga hemlighet, när de senaste modellerna jämförts. En elhybrid släpper ut 4,9 gånger mer koldioxid under sin livstid jämfört med om en elbil körs på förnybar el. De är inte mycket bättre än en vanlig bensinbil som släpper ut 6,7 gånger mer CO2 än en elbil på förnybar el, som ligger nära den svenska energimixen.
Körs elbilen på en genomsnittlig amerikansk nätmix som inkluderar mycket el som görs från fossila källor släpper ändå en elhybrid-SUV ut 2,2 gånger mer CO2 än en elbil. Allra värst är SUV:ar som enbart körs på bensin. De beräknas ha 7,5 gånger högre utsläpp en elbil som körs på förnybar el.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter