Diktatorns favoritbil evigt ung efter 50 år

Nu är det 50 år sedan Citroën CX föddes. Den här bilen skapade rabalder och fick företaget att gå i konkurs. Samtidigt var den älskad av höjdarna på andra sidan Järnridån.

Sommaren 1974 gjorde Citroën CX sin debut på bilscenen. Hon blev genast en världssensation, aldrig förr hade man sett en sådan bil. Teknologin förstummade den samlade pressen. Men det fanns också en hel del problem. Resan fram tills modellen lades ner 1991 är ett spännande stycke bilhistoria.

Bilens skapare Robert Opron skulle bygga den mest högtstående bil som någonsin funnits. Till en början hade han tänkt använda sig av en Wankelmotor eller Maseratis V6. Men så kom oljekrisen emellan och han tvingades nöja sig med en vanlig rak fyra. Helt nytt var också att hjulupphängningen och drivsystemet.

Resultatet blev en bil som gick tystare och lättare på vägar än någon annan tidigare. Därför  blev den också väldigt populär på andra sidan järnridån. Där vägnätet var nedgånget och föråldrat.
Men knappast hos vanligt folk, som i bästa fall fick nöja sig med någon inhemsk bil. Nej, det här var en kärra för höjdarna. En av dem var DDR:s förstesekreterare Erich Honecker, han använde limousinemodellen ända fram till murens fall, då han blev avsatt.

Det var också han som såg till att bilen användes av de andra partihöjdarna i Östtyskland som på så sätt kunde ta sig fram längs deras spruckna Autobahn under att riskera skador på underredet. Även Rumäniens förstadam Elena Ceaușescu blev vansinnigt förtjust i Citroën CX. Hon fick en lyxvariant i present av den spanske kungen Juan Carlos 1986. Den gjorde hennes turer längs Bukarest gator mycket bekvämare.

Självklart var det en stor begivenhet när diktatorns bättre hälft kom rattande med den häftiga västbilen. Att hon och Nicolae sedan blev skjutna kanske inte bara berodde på att de körde Citroën.
Men den här bilen knäckte också tillverkaren. Utvecklingsarbetet hade varit så långdraget att företaget gick i konkurs kort efter lanseringen. Då kom Peugeot och skrapade ihop smulorna av sin gamla ärkerival.

Samtidigt blev de ägare till det här rymdskeppet till bilmodell, som satte skräck i bilverkstäderna. Bilen hade nämligen en hel del problem. Ett var rosten, CX blev nästan uppäten och mekanikerna fasade över att ta emot dem.

Dessutom hade de påhittiga ingenjörerna försökt göra något nytt med alla reglage. Hastighetsmätaren fungerade som en rullande klocka, istället för den traditionella mätstickan. Dessutom var det en hel del andra saker som satt på märkliga platser. Resultatet blev en del trafikkaos. När bilisterna hamnade i oförutsedda situationer glömde de var reglagen satt och det inträffade en hel del kollisioner.

Men alla de här bekymren hade frankofilerna världen överseende med. Enligt dem hade den franska kulturen en gång för alla visat sin överlägsenhet och skapat en bil som överträffade alla andra märken och länder i världen. Men trots allt skäll i början så växte CX med åren. Den blev en mycket omtyckt bil och tillverkades ända till 1991 då den sista lämnade produktionsbandet.
LÄS MER: