Volvos revolution: Tar bort 12 voltsbatteri i elfordon

Nu kan blybatteriets dagar vara räknade om man får tro ett patent från Volvo. Carup kan nu avslöja att Volvo CE har tagit patent på en konstruktion av en elektrisk drivlina och ett elfordon som fungerar utan 12-voltsbatteri. 

Blybatteriets historia har varit lång men snart kan dess tid vara över. Tesla ersatte tidigare deras 12-voltsbatteri på Tesla Model 3 till ett 16-volts litiumbatteri, nu tycks Volvo gå i samma riktning fast ett steg längre. Volvo Construction Equipments nya patent tyder på att de hoppas på en framtid helt utan 12-voltsbatteri i deras fordon. Patentet tycks i huvudsak vara inriktat på arbetsfordon men inget tekniskt hindrar det från applicering på personbilar.

Ett urladdat eller trasigt 12-voltsbatteri är en av de vanligaste orsakerna till bärgning av elbilar. Nästan alla bilägare har sannolikt varit med om strul med ett 12-voltsbatteri någon gång. Värt att notera är att många elbilar inte tillåts ge starthjälp till andra bilar då det skulle lösa ut säkringar i bilen och sannolikt sluta med att även du som ger starthjälp kan bli stående med en bil som är okörbar. Om eller hur detta problem löses med detta patent är oklart. En tydlig fördel med patentet är att du aldrig lär bli stående med ett urladdat eller trasigt 12-voltsbatteri igen. 

Volvos framtida maskiner ska kunna användas utan 12-voltsbatteri. Men tekniken fungerar lika bra för elbilar.

Patentet är väldigt tekniskt komplicerat men grundtanken är att ha en liknande konstruktion som idag men istället för att ha ett 12-voltsbatteri så tar man den strömmen som omvandlats från högspännningsbatteriet och ger direkt till alla strömförbrukare.  Enligt patentet möjliggör detta att 12-voltsbatteriet tas bort helt vilket minskar risken för strul och även minskar vikten och ger utrymme för annat, exempelvis ett större högspänningsbatteri. 

Huvudorsaken till att ingen gjort det tidigare är att det krävs en viss mängd ström för att “väcka” batteriet, samt detektera ifall nyckeln finns i närheten och liknande kritiska funktioner för att kunna starta även en elbil. Patentet tycks ha löst det genom att tryck på startknapp eller vridning av startnyckel sluter en krets som aktiverar spänningsomvandlaren. Den ger ström till det mest nödvändiga som att avgöra ifall rätt nyckel sitter i och om rätt nyckel är i så “väcker” spänningsomvandlaren högspänningsbatteriet, sen är det bara att köra iväg. Huruvida start via app eller liknande är möjligt samt när detta system kan komma att användas i fordon återstår att se.
LÄS MER: