Nya Bugatti Tourbillon vill ta tillbaka prestandakronan från elbilar och slåss mot digitala pekskärmar. Bugatti satsar på en V16-motor utan turbo. Med elmotorer ger den 1800 hästkrafter och blåser spom en virvelvind upp till 300 km/h på mindre än 10 sekunder. Bilen, som är en konkurrent till Koenigsegg, går loss på 43 miljoner kronor.
Sent på fredagskvällen visade Bugatti upp nya Tourbillon på sitt högkvarter i franska Molsheim som ligger utanför Strasbourg. Tourbillon betyder virvelvind – och bilen tycks göra skäl för sitt namn. Den får 1800 hästkrafter och blåser upp till 100 km/h på bara två sekunder. Bilen får en interiör med knappar och mätare som liknar ett schweiziskt urverk. Bugatti kämpar mot skärmar, men det finns en liten skärm som fälls upp för backkameran.
Gamla Bugatti Chiron hade en W16-motor på åtta liter med fyra turboaggregat. Nya Bugatti Tourbillon får en helt ny V16 på 8,3 liter. Bugatti har plockat bort alla turbo och bilen får istället tre elmotorer. Den nya bilen är en laddhybrid med en räckvidd på 60 km.
V16-motorn är utvecklad av Cosworth och pumpar ur sig mäktiga 1000 hästkrafter trots avsaknaden av turbo. Den varvar ända upp till 9000 rpm och har ett mycket speciellt motorljud som inte liknar något annat, ja lyssna själv i filmen härovan. Med de tre elmotorerna blir effekten 1800 hästkrafter, 200 upp från Chiron Sport. Och 175 fler än hos en Koenigsegg Jesko på etanol, dock 500 färre än hos Koenigsegg Gemera med V8.
Tourbillon har ändå blivit betydligt snabbare än Chiron och tar sig upp till 100 km/h på 2,0 sekunder, i pariteter med de snabbaste elbilarna. Bilen behöver mindre än 10 sekunder för att komma upp till 300 km/h. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 443 km/h. Bugatti säger att Tourbillon slår elbilar när det gäller känsla och karaktär. Men det återstår att se om den är snabbare än koncernens egen Rimac Nevera. Upp till 100 km/h är Nevera två tiondelar snabbare. Ännu har inte Bugatti gett oss de exakta siffrorna.
Acceleration | Tourbillon | Chiron |
0-100 km/h | 2,0 sekunder | 2,4 sekunder |
0-200 km/h | <5,0 | 6.1 |
0-300 km/h | <10 | 13.1 |
0-400 km/h | <25 | 32.6 |
Bilens inredning är ändå det största underverket. Bugatti har ansträngt sig för att det ska likna ett vackert schweiziskt urverk. Namnet Tourbillon syftar på urverket som sitter i vissa extremt exklusiva klockor. Pekskärmar är bannlysta i förarmiljön, och allt styrs av vackra analoga reglage.
Det finns riktiga hastighetsmätare och varvräknare som är gjorda i mer än 600 delar i titan, safirer och rubiner. Mätaren är graderad till 550 km/h. Mittkonsolen är en gjord i kristall och aluminium. En annorlunda detalj är att ratten har ekrarna upptill och nedtill och roterar runt navet. Därmed är Bugattiloggan alltid vågrät med vägen. Det finns faktiskt en hemlig skärm som kommer upp för backkameran, få ägare vill få parkeringsskador på sin 43-miljonersbil.
Designmässigt är bilen kanske alltför lik gamla Chiron för att jag ska göra vågen, men titta noga så ser du att den blivit lägre och mer aggressiv. Nosen har en utstående version av Bugattis klassiska hästskogrill. Trots att ett tungt batteri på 25 kWh tillkommit är vikten densamma som hos Chiron. Bugatti har jobbat med mer aluminium än tidigare. Men 1995 kg är ändå inte särskilt lätt.
Produktionen är begränsad till 250 exemplar, hälften av Chiron. Men prislappen är rundligare. Omkring 3,8 miljoner euro före tillval får du räkna med. Det översätts till cirka 43 miljoner kronor med dagens eurokurs.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter