Forskare sågar självkörande bilar – bara säkra på rakor

Självkörande bilar är bara säkrare på raksträckor, visar ny undersökning. I gryningen, i skymningen och i svängar är det säkrare med en förare som har händerna på ratten.

Det har diskuterats flitigt om självkörande bilar verkligen är säkra, om det är säkrare eller om det fortfarande är en bit kvar i utvecklingen? Autonoma fordon är inblandade i färre olyckor än bilar som körs av människor, har forskare från University of Central Florida kommit fram till. Men även om forskningen generellt visade att självkörande bilar var säkrare, upptäckte man att de verkar mer olycksbenägna i specifika situationer.

Det kunde till exempel konstateras att vid mörka förhållanden, som på kvällen eller i gryningen, var risken för olycka hela fem gånger större än med en människa bakom ratten. Det samma gällde vid svängar, då löpte autonoma fordon två gånger större risk att råka ut för en olycka, enligt forskarrapporten publicerad i Nature.

Tesla sätter stor tilltro till att självkörning ska ge enorma intäkter i form av Robotaxi, men forskarna är än så länge svårflörtade.

Och kraschar har det varit. Bara senaste förra veckan kraschade en bil, i autonomt körläge, rakt in i en polisbil i Kalifornien, USA, samtidigt som poliserna utredde en annan kollision som precis inträffat. Sky News rapporterar att självkörande bilar kan vara på vägarna så tidigt som år 2026 efter att en ny lag antogs i maj. Lagen är avsedd att skapa arbetstillfällen samt förbättra trafiksäkerheten genom att minska “mänskliga misstag”.

Men lagen välkomnas inte av alla. Förra året antydde en brittisk studie av Institute of Mechanical Engineers att sju av tio personer skulle känna sig obekväma i ett autonomt fordon utan mänsklig kontroll. Nästan en tredjedel (29%) av människorna oroade sig för hur bilen skulle hantera olyckor. Forskarna, Mohamed Abdel-Aty och Shengxuan Ding, jämförde olycksdata som samlats in från 2 100 självkörande bilar och 35 133 människodrivna bilar mellan 2016 och 2022.

De fann att autonoma fordon var mindre benägna att vara inblandade i olyckor när de utförde rutinmässiga köruppgifter, som att bibehålla körfältspositioner och anpassa sig till trafikflödet. Autonoma fordon visade sig också vara säkrare när de blev påkörda bakifrån eller från sidan.
LÄS MER: