Slutet: Elbilsmärket Fisker i konkurs inatt

Elbilstillverkaren Fisker har gått i konkurs. Företaget ansöker om konkurssskydd efter att förhandlingar med en stor biltillverkare kollapsat, uppger Reuters. Fisker uppger att de ska sälja av sina tillgångar.

Under en längre period har Fisker varit i kris och kämpat för sin överlevnad. Sent på måndagkvällen blev dock konkursen ett faktum. Fisker Group Inc ansökte då om konkursförfarande enligt Chapter 11 i bolagets hemvist i Delaware, uppger nyhetsbyrån Reuters och Bloomberg. Fisker hann tillverka lite över 11 000 elbilar innan konkursen blev ett faktum. Så sent som i förra veckan återkallades alla bilar. 

Fisker har på flera sätt försökt rädda bolaget, bland annat genom att sälja ut bilar och säga upp en stor del av personalstyrkan. I Sverige har bilar sålts ut med över 200 000 kronor i rabatt. Men till slut gick konkursen inte att undvika. I Sverige har omkring 200 bilar registrerats in, och något över 100 bilar har sålts vidare till privatpersoner och leasingkunder. Det är oklart vad som kommer att hända med service och garantiåtgärder för bilarna. Fiskers svenska bolag Fisker Sweden AB är än så länge inte försatt i konkurs.

Fisker har försökt sälja ut elbilen Ocean med över 200 000 kronor i rabatt i Sverige.

– Precis som andra företag inom elfordonsindustrin har vi mött olika marknadsmässiga och makroekonomiska motvindar som har påverkat vår förmåga att arbeta effektivt. Efter att ha utvärderat alla alternativ för vår verksamhet fastställde vi att att fortsätta med en försäljning av våra tillgångar enligt chapter 11 är den mest hållbara vägen framåt för företaget, uppger Fisker Inc i ett uttalande.

Konkursen är den andra för grundaren Henrik Fisker. Han startade det första Fisker-märket för drygt 10 år sedan. Då såldes laddhybriden Fisker Karma under några år, men försäljningen gick trögt och bolaget gick i konkurs. Nu upprepar sig historien. Bolagets aktie avnoterades från Nasdaq tidigare i våras. Aktien har handlats på OTC och inatt var kursen 4,5 cent, vilket indikerade ett bolagsvärde på 230 miljoner kronor. Om det finns någon möjlighet till räddning för Fisker trots konkursen är oklart, bolaget har hittills utan resultat förhandlat med större biltillverkare.
LÄS MER: Berättelsen inifrån avslöjar – så kollapsade Fisker
LÄS MER: Så kan svenska ägare drabbas av konkursen

Fakta: Chapter 11 / konkurs i USA

Konkurs – och rekonstruktionsprocessen enligt chapter 11 i USA skiljer sig en del från ett konkurs- eller rekonstruktionsförfarande i Sverige. Processen är avsedd att ge bolaget möjlighet att omorganisera sin kapitalstruktur, minska kostnader och fullborda en finansiell rekonstruktion, under tillsyn av det amerikanska domstolssystemet. Konkurs- eller rekonstruktionsprocessen genomförs under översyn av en federal domstol. Om företaget i slutändan överlever går inte att säga innan processen är avslutad.

Fisker hann tillverka omkring 11 000 bilar innan konkursen. I Sverige har omkring 200 bilar registrerats.

LÄS MER: