Toyotas hopp: Ny pickup som drivs med vätgas

Toyota har börjat tester av en ny Hilux Pickup som drivs med vätgas. Bilen kommer att visas upp vid OS i Paris i sommar. Bränslecellsbilen får en räckvidd på 60 mil på en tank vätgas. 

Toyota har hittills haft begränsade framgångar med sina bränslecellsbilar, men ger definitivt inte upp. Nu avslöjar tillverkaren alla specifikationer för en ny Hilux som drivs med vätgas och bränsleceller. Bilen avtäcktes första gången i höstas, men nu har 10 bilar byggts och testfasen har inletts. Fem av bilarna används för mediedemonstrationer och bilen kommer bland annat att visas vid de kommande olympiska och paralympiska spelen Paris.

Det är första gången någonsin en biltillverkare introducerar bränslecellsteknologi i en rambyggd pickup som ska klara den tuffaste terrängen. Vätgasbilen har samma mått som vanliga Hilux med en längd på 532,5 cm och en bredd på 185,5 cm. Bränslestacken som förvandlar väte till el kommer från Toyota Mirai, en teknologi som bevisat sin pålitlighet, enligt Toyota. 

Räckvidden på 60 mil är längre än vad som varit fallet om bilen varit elektrisk enligt Toyota. Bränslecellen blir också lättare än en elbil, vilket betyder att drag- och lastvikt kan bibehållas, enligt Toyota. Vätgas lagras i tre högtrycksbränsletankar som var och en innehåller 2,6 kg för en total systemkapacitet på 7,8 kg. Tankarna är monterade i ramchassit.

Bränslestacken innehåller 330 celler och är monterad ovanför framaxeln. Bränslecellen Hilux är bakhjulsdriven via en elmotor på bakaxeln som ger 182 hästkrafter maxeffekt och 300 Nm maxvridmoment. Vid körning producerar bränslecellen inga avgasutsläpp utan bara rent vatten. Elektriciteten som görs av bränslestacken lagras i ett litiumjonhybridbatteri som sitter på det bakre flaket. Om och när Toyota Hilux släpps kommersiellt med vätgasdrift återstår att se. 

LÄS MER: