Jûrgen Stackmann.

VW-toppens känga mot Tesla efter hemliga testet: ”Vi är långt framme”

WOLFSBURG. Volkswagen-toppen Jürgen Stackmann berättar nu om VW-chefernas hemliga test av olika självkörningstekniker. 
Fem premiummärken ställdes mot Volkswagens Drivers Assist-system. 
– Vi testade Golf GTE mot Tesla – och jag har varit i branschen länge, jag kan lova att vi är konkurrenskraftiga, säger Jürgen Stackmann.

Trots att Volkswagen tillverkar 25 gånger fler bilar är företaget bara värt en fjärdedel av vad Tesla är på börsen. Och elbilsföretaget Nikola är värt lika mycket som FCA, trots att Nikola aldrig gjort en bil. Värderingarna av elbilsföretagen tycks ha varit ett hett samtalsämne bland toppdirektörerna inom Europas bilindustri. 

– Ingen inom bilindustrin förstår värderingen av Tesla och de nya elbilsföretagen. Kanske är det för att de ses som teknikföretag, säger Volkswagens globala marknadsdirektör Jürgen Stackmann när CarUp träffar honom över en lunch i Wolfsburg. 

Stackmann talar förvisso i egen sak, men han vill tona ner Teslas teknikförsprång mot Volkswagen. Nyligen deltog Jürgen Stackmann i ett hemligt test där Volkswagens självkörningssystem ställdes mot fem andra premiummärken. Ett av dem var Tesla. Vilka de andra var vill han inte avslöja.

– Det var ett väldigt fascinerande test, bland det roligaste jag gjort under alla år inom bilbranschen. Vi tog vår Golf GTE och testade den mot bland annat Tesla. Vi testade på alla vägtyper. Testa alla själv så kommer du inse hur bra vi är. Tekniken vi har framme är redan väldigt bra och konkurrenskraftig, men det kommer dröja länge ännu innan någon har en bil som är i närheten av självkörning. 

Så Elon Musks prat om total självkörning är bullshit?
– Det var du som sa det, säger Stackmann och skrattar. 

Spekulationerna inom bilbranschen pågår för fullt inför Teslas batteridag den 22 september. Jürgen Stackmann tror varken att Tesla eller någon annan kan presentera ett revolutionerande batteri inom den närmaste tiden. 

– Nu handlar det om att göra batterierna lättare och mindre, för fem år sedan trodde många att vi skulle ha kommit längre än vad vi gjort i dag. Det kommer inte vara en exponentiell utveckling som med datorer.