Tesla dumpar ränta – ny bil blir billigare än beg

Här är Teslas nya drag på den tuffa svenska elbilsmarknaden. Företaget sänker sin ränta betydligt snabbare än riksbankschef Erik Thedéen. Den nya räntan på 0,74% innebär att en helt ny Tesla oftast blir billigare än en begagnad. 

Tesla har tappat försäljning i Sverige under de senaste månaderna. I april fick Sveriges mest sålda bilmodel Tesla Model Y se sig passerad av Volvo XC60. Även i maj har Tesla hittills fallit tillbaka och fått se sig passerad även av flera ytterligare Volvomodeller, bland annat nya elbilen EX30, visar data från car.info. Men Tesla är kända för att inte vila på hanen när det gäller åtgärder för att få bilarna sålda. 

Nu gör Tesla en ny sänkning av räntan på billån leasing till 0,74 procent för Tesla Model Y. Tidigare har de haft kampanjränta på 1,99 procnet. Det innebär att månadskostnaden för den mest sålda Model Y Long Range med fyrhjulsdrift nu hamnar på 5018 kronor i månaden före ränteavdrag om lånet tas med 20 procents kontantinsats på 126 834 kronor. Bilen har ett pris på 634 170 kronor. 

Teslas räntesubventioner får märkliga konsekvenser. En ny Tesla Model Y blir i de flesta fall billigare än en begagnad. Dessutom blir det billigare att köpa bilen med lån än kontant.

Skulle Riksbanken sänka styrräntan ytterligare kan räntan sänkas ytterligare, den kan dock aldrig bli negativ, uppger Tesla. Den stora räntesänkningen innebär att Tesla sannolikt betalar subventioner på omkring 50 000 kronor till finansbolagen. I vanliga fall ligger räntan på billån på 7-8 procent. För den som har pengar på banken innebär kampanjen också att det är billigare att köpa med billån än att betala bilen kontant, då pengarna kan stå kvar på bankkontot med en ränta på över 4 procent.

Teslas kampanj innebär också att det i många fall blir billigare att köpa en ny Tesla istället för en tre år gammal begagnad. Elbilshandlaren Carla begär idag 468 900 kronor för en tre år gammal Model Y Long Range från 2021 som gått drygt 5000 mil. Om billånet tas med en kontantinsats på 20 procent (93 780 kronor) landar månadskostnaden på 5390 kronor med en ränta på 7,99 procent. Hos konkurrenten Riddermark går det att köpa en Tesla Model Y med billån för 7029 kronor per månad. Ovanpå lånekostnaden tillkommer helförsäkring för den begagnade bilen, medan den nya bilen klarar sig på halvförsäkring i tre år. 

Det som fäller avgörandet till slut är restvärde och försäkring. Ovanpå månadskostnaden för lånet ska läggas kalkylen för om  om det blir något kvar av kontantinsatsen. Om värdet av bilen är större eller mindre än restvärdet på lånet kan få stor betydelse på totalkostnaden. Tesla räknar på ett restvärde på 53 procent.

Förhoppningsvis är bilen värd mer än 336 000 kronor efter tre år och det blir pengar över till att täcka kontantinsatsen på 126 834 kronor. Men ingen vet om Tesla genomför en ny stor prissänkning. Hos Carla är restvärdet på den begagnade Teslan beräknat till 55 procent efter tre år. Är bilen värd mer än 258 000 kronor efter tre år finns det kvar pengar för att täcka kostnaden för kontantinsatsen på 93 780 kronor. 

Försäkringen får också större betydelse än vad många tror när den nya bilen ska jämföras med den begagnade. Den nya bilen har vagnskadegaranti vilket gör att det räcker med halvförsäkring i tre år. Den tre år gamla begagnade bilen måste helförsäkras. För en medelålders man i storstad kan halvförsäkringen kosta 8000-10 000 kronor, medan helförsäkringen kan kosta 15 000-30 000 kronor.

Minst 10 000 kronor extra om året för helförsäkringen är en rimlig kalkyl, vilket adderar på 30 000 kronor i kostnad för den begagnade bilen under tre år. Till det ska läggas kostnad för eventuella reparationer när den fyraåriga nybilsgarantin gått ut. Teslas enorma räntesubventioner måste vara tuffa att möta för begagnathandlarna.
LÄS MER: