”Hamnar dränks av kinesiska elbilar – står ett år”

Vittnesmål om europeiska hamnar som är överfulla av kinesiska elbilar har florerat. Nu avslöjas hur hamnarna dränks av bilar av franska tidningen Le Monde som besökt bilhavet i Zeebrugge i Belgien.
– Vissa är parkerade här i ett år, ibland mer, säger en hamnarbetare till Le Monde.

Tyska tidningen Zeit och franska Le Monde bekräftar nu uppgifterna som florerat den senaste tiden om att flera europeiska hamnar är fullkomligt överfulla av kinesiska bilar. Flera kinesiska biltillverkare håller just nu på att försöka ta steget upp i hierarkin inom den globala elbilsindustrin. För att göra detta har man ökat produktionen för att nå målsättningen om att ta över minst en fjärdedel av den europeiska marknaden och vara med och konkurrera. 

Framför den noggrant bevakade entrén till en av terminalerna i Kallo, Belgien står bilar uppradade så långt ögat kan nå, skriver Le Monde som besökt platsen. Alla är av kinesiska märken som väntar på att lastas för att åka vidare till Italien, Storbritannien, Tyskland, Polen och andra länder.

BYD skeppar bilar från Kina till Europa på egna fartyg. Men det kan dröja innan de når köparna.

De överfulla hamnarna talar inte bara om för oss hur hård konkurrensen kommer att vara framöver inom bilindustrin, utan också hur stor den logistiska omställningen till el kommer att vara ur en global synvinkel. Genom en av huvudoperatörerna i den belgiska hamnen brukade det förut passera ett fyrtiotal bilmärken. Men det var före uppkomsten av deras kinesiska konkurrenter. År 2022 passerade 3,4 miljoner bilar genom dessa två hamnar. Sedan dess har marknaden vuxit, utmaningarna har mångdubblats och terminaloperatörerna gör sitt bästa för att lösa problem med att lagra alla bilarna.

Carup har tidigare rapporterat om kinesiska elbilar som fastnat i terminaler på grund av diverse fabrikationsfel och som till och med står och möglar i hamnarna. Något som både franska och tyska medier nu bekräftar efter att ha besökt hamnar både i belgiska Zeebrygge och Antwerp, som slagits ihop och blivit en av Europas största hamnar. 
– Ja, vi har nu bilar som har stått parkerade här i över ett år, det finns dagar då kaoset är ohanterligt, bekräftade anställda till Le Monde.

För att få plats med alla bilar planerar man att bygga ut terminalerna, men då tillkommer också utbyggnad av laddstolpar som elbilarna kräver. Men den nuvarande trängseln har andra orsaker. 
– Takten är frenetisk. Det råder brist på lastbilar och chaufförer överallt, säger lastbilschauffören Rinus de Vries till Le Monde.

I Bremerhaven finns liknande utmaningar där BYD nyligen lade till med sitt stora bilfartyg med plats för cirka 3000 bilar. Det första av åtta efterföljande fartyg som i nuläget håller på att byggas och som tillsammans ska bilda en flotta av fartyg med regelbunden riktning mot Europa.

Simon Sassenberg som sköter export åt terminaloperatören BLG Logistics tar tyska tidningen Zeit på en halvtimmes lång åktur genom Tysklands största parkeringsyta med plats för 70 000 bilar. 
– Vi vill inte att bilarna ska stå här länge. Det borde gå så fort som möjligt. På en vecka hanteras runt 70 000 stycken i Bremerhaven, men vissa bilar blir kvar längre än de borde, säger Simon Sassenberg till Zeit.

Hamnchefen vill inte spekulera kring enskilda kunders kortare eller längre vistelser i hamnen men enligt Zeit är det ändå tydligt att de kinesiska bilarna visas längre än andra. Frederik Gollob, tidigare säljchef på Daimler och numera rådgivare till kinesiska biltillverkare, menar att en av anledningarna är att kinesiska företag ännu inte har en säljmodell på plats för den europeiska marknaden. I mars registrerades bara 160 nya BYD i hela Tyskland.
– Kinesiska företag måste övertyga många fler återförsäljare i Tyskland att investera i sitt varumärke. Man måste också få verkstäder och ett säljnätverk på plats, säger Frederik Gollob till Zeit.

BYD är ett av företaget som förutsett denna utmaning och börjat bygga upp ett större handlarnätverk, men då räknade man inte med att exempelvis miljöbonusen skulle avvecklas och att lågkonjunkturen skulle ta ut sin rätt. Ändå får man säga att man haft överdrivna förväntningar på hur många bilar som ska kunna säljas i och med att man är ett nytt och främmande märke. Men i Bremerhaven finns det inget missnöje med läget om man ska tro huvudkontoret för BLG Logistics. Hamnen är glada över utvecklingen och har precis ingått ett vänskapligt avtal med hamnen i Shanghai för att stödja den kinesiska bilexporten till Europa.
LÄS MER: