Bosse Bildoktorn: Saab och Volvo som stiger i pris

Enligt Bo “Bosse Bildoktorn” Andersson är det barndomen som avgör vad folk riktar in sig på när de ska köpa sin första klassiker. Framöver ser det ut att bli modeller från 1990-talet och 2000-talet som är hetast. 
– De som kommer stiga i pris är bilar med manuell växellåda, säger Bildoktorn.

När solen skiner och sommaren börjar närma sig är det vanligt att klassiker-abstinensen kickar in. Men vilka bilar är det som folk är ute efter och vad räknas som klassiker. 
– Det finns ju olika sorters klassiker beroende på vem du är. Nästan alla människor blickar tillbaka på barndomen när de ska köpa sig en klassisk bil. Så för de lite yngre tror jag faktiskt att de överlag rör sig om bilar med manuell växellåda. De bilarna tror jag kommer stiga i pris, säger Bosse Bildoktorn.

1980, 1990 och millennieskiftets sedaner med manuell växellåda, bollar Bosse upp som tänkbara klassiker för den yngre målgruppen. För honom själv är det egentligen vilken Jaguar-modell som helst säger han. 
– Alla fram till år 2009 i alla fall. Fram tills dess såg en Jaguar ut som en Jaguar. Nuförtiden har de blivit mer generiska och börjar likna alla andra. Fram till 2009 hade de sitt eget DNA, både vad det gäller teknik och formspråk, säger Bosse Bildoktorn.

Manuella växellådor börjar bli sällsynta, och enligt Bildoktorn kommer dessa bilar att öka i värde.
Volvos plåtcab C70 går fortfarande att hitta till vettiga priser.Den kan komma att öka i värde, särskilt med manuell växellåda, enligt Bosse Bildoktorn.
Fortfarande går det att hitta vettiga exemplar av Saab 900 och 9-3 cabriolet långt under 100 000 kronor. Privsvärt och med potential till ökning, enligt Bildoktorn.

Vilket är ditt bästa tips till den som vill köpa en klassisk bil?
– Jo, om du inte är jätteduktig själv på att meka, då ska du först ta reda på vad det finns för bilverkstad som kan tänka sig att reparera den här klassikern som du går och köper. Utan en riktigt bra verkstad kan det snabbt bli ett riktigt skitköp om du inte är riktigt notorisk på skruvar. Det är det viktigaste för ett lyckligt äktenskap med din hobbybil, säger Bosse Bildoktorn.

Har gamla Volvo och Saab blivit för dyra tycker du? Eller har du några tips?
– Det beror på hur man definierar en gammal Volvo. Om vi tar Volvo P1800, den gamla sportbilen, så har den absolut blivit för dyr. Det är ju bara en Volvo Amazon med lite snyggare kaross. Men det ligger förstås i betraktarens öga också. Det är inte mycket till bil egentligen, men det är inget ont sagt om Volvo Amazon. Det tycker jag är en fantastiskt trevlig, robust och rolig bil på alla sätt. Men priset är inte i paritet med vad man får för pengarna tycker jag.

Bosse Bildoktorn pekar ut två andra svenska sommarfavoriter som snart kan få klassikerstatus och dra i väg i värde. Förutom potentiell värdestegring är de en ren njutning på sommaren.
– Däremot finns det ju halvgamla Volvo och Volvo C70. Den här med plåtcabben exempelvis. De tycker jag fortfarande är prisvärda. Saabs cabbar tycker jag också är ganska prisvärda, säger Bosse Bildoktorn.
LÄS MER: