Europeiska motorföreningen ACEA:s nya rapport visar en alarmerande brist på laddstationer för elbilar. EU:s nollvision saknar helt enkelt den infrastruktur som krävs, precis som Bosse Bildoktorn nyligen sade via Carup.
– Infrastrukturen måste alltid vara i paritet med fordonen som finns, säger Bosse Bildoktorn.
En ny rapport från European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA, avslöjar en oroväckande klyfta mellan antalet laddstationer i paritet med vad som kommer behövas i framtiden för att EU ska kunna nå klimatmålen år 2035. Elbilsförsäljningen växte mellan 2017 och 2023 tre gånger snabbare än antalet laddpunkter. För att infrastrukturen ska kunna matcha det ökade antalet elbilar måste det byggas åtta gånger fler laddstationer årligen fram till 2030 enligt ACEA:s estimeringar.
Analysen är påfallande lik det som Bosse Bildoktorn kom fram till i en artikel på Carup nyligen.
– Infrastrukturen är lika viktig för elbilar som den än gång var för bensinbilar. Med bensinstationerna kom således även explosionen av bensindrivna bilar. För stora delar av Sverige och många svenskar är det fortfarande för svårt att ladda en elbil. Infrastrukturen måste alltid vara i paritet med fordonen som finns, säger Bosse Bildoktorn.
Och branschorganisationen ACEA ger honom rätt, utbyggnaden måste åttadubblas. Enligt ACEA:s generaldirektör Sigrid De Vries måste det göras en ordentlig ansträngning i uppbyggandet av infrastrukturen. Annars kommer Europas ambitiösa mål för en minskning av koldioxidutsläpp inte att uppnås.
– Vi är mycket oroade över att utbyggnaden av infrastrukturen inte har hållit jämna steg med försäljningen av elbilar de senaste åren. Dessutom riskerar denna “infrastrukturklyfta” att öka i framtiden, i mycket större utsträckning än vad EU-kommissionen uppskattar, säger generaldirektören.
Enligt EU-kommissionen ska 3,5 miljoner laddningspunkter installeras till 2030. För att nå dit behöver man installera cirka 400 000 offentliga laddningspunkter per år. Den takten måste dock skyndsamt öka enligt ACEA, som menar att det snarare behövs omkring 8,8 miljoner laddpunkter till 2030. För att nå dit behöver man installera 1,2 miljoner laddpunkter per år.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.