Caroline Torbjörnsen från Sundsvall var på väg hem i sin Tesla när bilens länkarm plötsligt sprack.
Trots att felet varit känt länge vägrar Tesla att återkalla bilarna i Europa.
– Plötsligt small det till i bilen och så började den kränga, jag blev livrädd, berättar Caroline för Carup.
Caroline bor på Alnö utanför Sundsvall och äger sedan tre år tillbaka en Tesla Model S från 2016. När hon köpte bilen hade den bara gått 5000 mil, idag har den rullat 12 500 mil. Under måndagen var hon på väg hem till bostaden och tänkte som vanligt köra motorvägen norrut från Sundsvall för att ta sig mot Alnö.
– Den här dagen var det dock kö på motorvägen så turligt nog jag valde att köra en mindre väg med 50 km/h. När jag börjar närma mig hemmet smäller det plötsligt till i bilen och den börjar kränga kraftigt. Jag blev livrädd, men hade jag tagit motorvägen hade jag kunnat dö, säger Caroline Torbjörnsen.
Eftersom Caroline var nära bostaden lyckades hon krypköra bilen den sista biten hem. Det visade sig att hennes Tesla Model S drabbats av ett välkänt fel som drabbar Tesla Model S. Den bakre länkarmen hade brustit och fått hjulupphängningen med bakhjulet att vika sig inåt. Många ägare av Tesla Model S har fått byta ut sina länkarmar och det är ett välkänt typfel hos modellen, hos bilar som är tillverkade innan augusti 2017.
Tesla har i Europa valt att ignorera problemet och inte gjort en återkallelse av bilarna i Europa, trots att det kan orsaka olyckor. Det har tidigare uppmärksammats av välkände verkstadsägaren Fredrik Grufman. I Kina har bilarna fått återkallas efter att myndigheter ställt krav. Caroline får själv bärga bilen till närmaste Tesla-center i Uppsala och bekosta reparationen för 17 000 kronor.
– Jag tycker det är hemskt. Det finns ett beslut i Kina om att återkalla 10 000 bilar-tals bilar för felet. Vi i Europa borde ha minst lika höga säkerhetskrav som Kina. Det handlar om folks liv och hälsa och någon kan förolyckas. Sådana här saker får inte fela, Tesla borde verkligen ta ansvar och återkalla bilarna nu, säger Caroline Torbjörnsen.
Caroline har anmält händelsen med Teslan till Transportstyrelsen. De har sedan tidigare fått in ett antal anmälningar om liknande händelser med Tesla. De har bekräftat att en utredning pågår. Men byråkratins kvarnar mal långsamt och Transportstyrelsens handläggare vill överhuvudtaget inte uttala sig om utredningen.
– Som du säkert känner till så tar vi emot och följer upp anmälningar som rör produktsäkerhet inom fordonsområdet av medborgare i Sverige, handläggningstiden kan variera mellan någon vecka till flera år. Då handläggningen av dessa ärenden fortfarande pågår så kan vi naturligtvis inte uttala oss i sakfrågan, säger Patrik Hammarbäck, utredare väg och järnväg på Transporstyrelsen, till Carup.
Carup har sökt Tesla i Sverige för en kommentar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter