När Xiaomis nya modell SU7 lanserades blev det hysteri och säljsiffrorna pekade spikrakt uppåt. Samtidigt har bilen varit med i flera olyckor under provkörningar och kritiker menar att bilen inte är färdig. Nu kommer nästa våg av kritik mot den kinesiska elbilen.
Mobiljätten Xiaomi bestämde sig för knappt tre år sedan att man skulle konstruera en elbil. Under våren har företaget levererat de första exemplaren av deras nya SU7 och efterfrågan har varit rekordhög. Men allt har inte varit en dans på rosor. Under tester och provkörningar har de rapporterats om flera incidenter där förare tappat kontrollen över bilen och kritiker misstänker att bristfällig mjukvara kan ligga bakom problemet.
Andra har pekat på techjättens bristande erfarenhet av biltillverkning och att man stressat fram en ofullständig produkt. Företaget försvarade sig med att folk inte är vana vid den kraftiga accelerationen eftersom bilen går från 0-100 km/h på 2,78 sekunder.
Trots rapporter om incidenter och olyckor har säljsiffrorna skjutit i höjden och det har skapats en hajp i Kina såväl som i omvärlden runt den nya SU7-modellen. Men nu kommer nästa våg av kritik. För ett par veckor sedan råkade en känd vloggare ut för en olycka när han testade den nya bilen på en bana i närheten av Shanghai. Senare publicerade han sin version av incidenten och pekade på sönderfallande bromsbelägg som den bakomliggande orsaken.
För att stärka sin tes publicerade vloggaren bilder av de otillräckliga bromsbeläggen, något som han nu får medhåll om. Flera andra vloggare har kompletterat hans intryck med liknande upplevelser, och hävdar att bromsarna slits mycket fortare än normalt. Andra vittnesuppgifter har hävdat missnöjde med effektiviteten av den automatiska bromsfunktionen. Om man utgår ifrån att dessa rapporter stämmer bör tillverkaren genast se över bromskonstruktionen, särskilt med en väldigt tung bil som SU7 med en mycket hög prestanda, skriver Piataauto.
Det har också riktats en del kritik mot krockkuddarna och den främre upphängningsarmen, som på kort tid ska visa spår av slitage. Andra har pekat på att fjädringens lufttank inte är tillräckligt skyddad från stötar och att batteriet förefaller sårbart.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.