Därför skrotades 2966 fabriksnya BMW och Mini

Det är en av tidernas största förstörelser av bilar. 2966 fabriksnya BMW och Mini gick till bilskroten trots att många var fullt fungerande. Många av bilarna som skrotades var toppmodeller som M3, M4, M6, 7-serie och Alpina-modeller. 

I drygt sju år stod 2966 helt nya BMW och Mini övergivna och på ett fält utanför Vancouver i Kanada. Bilarna var helt nya och många var av de mest exklusiva M-modellerna eller Alpina-bilar. Det fanns allt från BMW 2-Serie, 3-Serie, 4-Serie, 5-Serie, 6-Serie, 7-Serie, i3, i8, X1, Z4 roadster till Mini Cooper, Cooper Convertible, Coupe och Mini Paceman. Bilarna som till slut täcktes av mossa och lavar och sjönk ner i marken var värda långt över en miljard kronor

Historien bakom en av tidernas största bilförstörelser är både sorglig och onödig, eftersom de flesta var fullt körbara och felfria. Strax efter att bilarna rullat av från bilfärjan från Tyskland i februari 2015, slog en stor isstorm till mot Halifax. En del av bilarna fick saltvatten över sig. Det var dock osäkert vilka men återkallades alla av kanadensiska Transportmyndigheten efter en begäran av BMW. Vissa BMW-bilar kunde ha fått problem med styrstången, medan Mini-bilarna kunde drabbas av korrosion i kabelanslutningar vid startmotorn. 

BMW betalade  bilförvaringsföretaget Autoport för att förvara bilarna i väntan på att de på något sätt skulle kunna tillvaratas. Men bilarna blev dessvärre bara stående och Autopart stämdes senare av BMW för att förstörelsen av bilarna gått för långt. Men när en youtuber besökte bilarna för några år sedan hade många laddade batterier och verkade relativt felfria trots alla mossa. 

Enligt kanadensisk press krävde BMW ersättning på 175 miljoner dollar för bilarna från lagringsföretaget Autoport. Men enligt Halifax City News förlorade BMW målet. Idag är alla 2966 bilar försvunna från uppställningsplatsen i Halifax. Sorgligt nog har de sannolikt förvandlats till skrot då de varken fick säljas eller registreras enligt återkallelsen.
LÄS MER: