Här är kostnadschocken som knäcker många ägare av begagnade elbilar.
Flera bolag vill ha 40 000-50 000 kronor per år för att försäkra min nya begagnade Audi e-tron.
Hutlöst och horribelt!
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Jag har köpt en begagnad elbil och hittills har de flesta kalkyler sett väldigt bra ut. Det har sett ut som om den Audi e-tron jag köpt kommer att bli minst 70 000 kronor billigare att äga under tre år än en lika gammal och jämförbar dieselbil. Även mycket billigare än en jämför laddhybrid. Pengar jag tänkt göra något roligare för än att tanka bensin och diesel.
Men nu verkar det som om försäkringskostnaden kan komma att förstöra hela min kalkyl. Har kollat runt med några bolag om vad bilen ska kosta att helförsäkra eftersom vagnskadegaranti just gått ut. Jag blev fullständigt chockad när jag fick veta att det ska kosta drygt 4000 kronor i månaden, över 48 000 kronor om året hos Folksam! En Volvo XC60 diesel från samma år kostar bara 1500 kronor i månaden. Där riskerar 30 000 kronor om året i besparing att försvinna – och kalkylen slutar med minus igen.
Det hade inte hjälpt att köpa en laddhybrid heller. Hade jag valt en Volvo XC60 laddhybrid hade försäkringen varit lika hutlöst dyr som för elbilen på många bolag: Uppåt 50 000 kronor per år! Fullständigt sjukt. Eftersom de flesta nya bilar som sålts i Sverige är elbilar och laddhybrider sitter vi nu på en tickande bomb med bilar som få privatpersoner har råd att äga. De är helt enkelt för dyra för att försäkra.
Det är inte bara min Audi e-tron som är drabbad. Vem vill köpa Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y om några år? Jag kollade vad en helförsäkring skulle gå loss på för mig för en Tesla Model Y Long Range. Över 50 000 kronor för ett år fick jag i offert från ett par bolag! Vem ska ha råd med det när Sveriges mest sålda bil blir tre år och måste ha helförsäkring? Det verkar som om försäkringsbolagen inte hängt med alls och fattat att 400 hästkrafter är det nya normala – och inget de kan ta 50 000 kronor för. Att batteriet går sönder om bilen får en minimal skada är en myt och stämmer helt enkelt inte.
Jag håller nu på att jaga en billigare försäkring för min Audi e-tron. 48 000 kronor om året har jag helt enkelt inte råd att betala, ett fullständigt horribelt ockerpris. Finns det ens ett billigt och bra försäkringsbolag som vill försäkra elbilar? Eller har försäkringsbolagen i Sverige kollektivt gått ihop för att knäcka marknaden för begagnade elbilar?
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter