Som en specialversion av den legendariska McLaren F1 byggdes LM för att fira företagets otroliga vinstregn under 90-talet. Med en sexliters V12:a var LM den mest kraftfulla och speciella bilen McLaren någonsin tillverkat. Bara fem exemplar byggdes och ägarlistan är lika imponerande – med namn som Sultanen av Brunei och Ralph Lauren.
Efter att McLaren F1 GTR vunnit tio vinster i BPR GT Championship och en historisk seger på Le Mans var bilen den överlägset mest framgångsrika GT1-bilen 1995. I och med den kommande säsongen 1996 jobbade flera konkurrenter hårt som Porsche och Ferrari med att ta fram den bästa bilen. För att upprätthålla övertaget introducerade McLaren en ny version av vinstbilen F1 GTR.
Gällande regelverk för GT1-bilar sade att en bil avsedd för vägar måste produceras om en ny banversion tillverkas, det var då McLaren F1 LM föddes. Men istället för att bara tillverka ett exemplar, byggde företaget ytterligare fem F1 LM för att fira kvintetten av GTR som slutade etta, trea, fyra, femma och 13:e plats på Le Mans.
Och så, i december 1995 visades F1 LM-prototypen upp på McLarens fabrik i Woking. Designer Gordon Murray beskrev vid introduktionen att bilen var så nära en GTR avsedd för väg som man kan komma. prototypen betecknades XP LM medan kundbilarna numrerades LM1 till LM5.
Motorn var utvecklad av BMW Motorsport och var samma V12:a som i övriga F1-modeller. Effekten ökade dock från 627 till 680 hk vilket gjorde LM till den mest potenta motorn monterad på någon McLaren F1. Växellådan var en sexväxlad manuell växellåda från GTR. McLaren LM hade en vikt på 1062 kg, vilket gjorde den 78 kg lättare än en standard F1. 0-100 km/h gick på hisnande 2.8 sekunder med en topphastighet på 362 km/h.
Uppgraderingarna för LM var många. Kosmetiskt var LM utrustad med en komplett GTR-kaross som bestod av en blandning av modellerna från 1995 och 1996. För att få plats med bredare fälgar monterades hjulhusförlängningar från GTR framtill. LM hade även större fyrkantiga luftintag i fronten. Det luftintag som vanligtvis fanns framför varje bakhjul togs dock bort. Fjädringen skedde via specifika gasfyllda Bilstein-dämpare och LM byggdes 10 mm lägre än den vanliga F1.
Liksom racingversionen saknades vägbilens elektroniska bakspoiler. Istället monterades GTR-diffusorn tillsammans med en justerbar bakspoiler i kolfiber.
Dessutom var den bakre spoilern etsad med GTR-logotypen och frasen “24 Heures du Mans Winners 1995”.
Interiört var LM en blandning av väg- och racerbilen. Eftersom luftkonditioneringssystemet hade tagits bort, monterades ett enda ventilationsutlopp på vardera sidan av instrumentbrädan likt GTR. En grön på svart färgkombination på instrumenteringen var unikt för LM. Därtill var GTR-ratten något omgjord med ett speciellt LM V12-märke.
McLaren F1 LM var prissatt till 680 000 pund plus skatt, alltså drygt 40 000 pund mer än en vanlig F1. De fem kundbilar som tillverkades under våren och sommaren 1996 gick till mycket speciella kunder. LM1, LM4 och LM5 såldes alla till Sultanen av Brunei. LM1 och LM4 lackades svarta med blå, gula och silvriga ränder. LM5 var istället Historic Orange.
Chassi LM2 och LM3 var också Historic Orange. LM2 såldes till ZENT:s VD, Yoshio Tsuzuki i Japan. Chassi LM3 köptes av den brittiske ekonomen David Morrison, som också ägde Parabolica Motorsport. Senare såldes LM3 till den amerikanske IT-konsulten Frank Selldorff, som i sin tur gick vidare till Ralph Lauren. F1 LM-prototypen, XP LM, behölls av McLaren själva. Idag är McLaren F1 LM en av världens dyraste bilar. En bil har gått för över 200 miljoner kronor på RM Sotheby’s auktion. Det är bilden ni ser på bilderna här ovan.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]