Extrema testet: Tesla Cybertruck på djupt vatten

Elon Musk påstår att Cybertruck kan köras på vatten men än så länge har vi inte sett någon demonstration. Men här sätts Cybertruck på rejäla prov i meterhögt vatten, trots att allt över 79 centimeter ”sker på egen risk”, enligt Tesla.
– Det där är alldeles för djupt, du måste ta dig därifrån! vrålar kameramannen.

Följetongen om Cybertrucks potential fortsätter. Den här gången handlar det om bilens möjligheter att ta sig fram i den tuffaste av terräng, nämligen vatten. I ett inlägg på appen X meddelade Elon Musk för ett tag sedan att företaget planerar att erbjuda ett sorts modifikationspacket som i teorin ska göra det möjligt för bilen att korsa ett sund på minst 100 meter. 
– Egentligen handlar det mest om att uppgradera och täta dörrarna, tillade Teslas vd.

Hur allvarlig Teslas vd var i sin tweet är svårt att säga men bilvärlden tvivlade. När Cybertrucks så kallade “vadarläge” aktiveras tar det cirka 10 minuter för bilen att göra sig redo. Då går fjädringen upp i högstaläget som erbjuder en markfrigång på 40 centimeter och batteriet skyddas med hjälp av ett lufttryckssystem. Det är nästan dubbelt så högt som Ford F-150 Lightning och Chevrolet Silverado EV. Kruxet är att vadarläget avaktiveras automatiskt efter 30 minuter.

Första vattensamlingen.

Den enda bilen på marknaden som för närvarande faktiskt kan flyta är BYD:s Yangwang U8. Bilen är utrustad med ett flytläge som förhindrar att bilen sjunker i hela 30 minuter. Det är lika länge som Teslas vadarsystem förblir aktivt innan det stängs av automatiskt. 

Youtubekanalen Techrax värmer först upp med att vada över omkring 30 centimeter djupt vatten, enligt deras egen uppskattning. Det går lite fort men föraren tar sig över utan större problem. 
– Jag körde alldeles för fort men bilen klarade det enkelt, säger han i videon. 

Andra vattensamlingen.

Nästa pöl är betydligt djupare och kameramannen ser ut att ha vatten upp ovanför knäna, gissningsvis omkring 60 centimeter som djupast och bilen vräker sig fram genom vattnet utan problem. 
– Den går bokstavligt talat fram genom vattnet som en tank, ropar föraren. 

Den tredje vattensamlingen är väldigt mycket djupare än tidigare och kameramannen har vattenytan upp till höften. 
– Den här är betydligt djupare, jag tog mig knappt hit. Vi kommer behöva köra lite snabbare, säger kameramannen.

Tredje vattensamlingen.

Bilen tar sig hela vägen över till andra sidan men inte med samma övertygelse som vid de andra vattensamlingarna. Hela tiden hör vi kameramannen ropa:
– Det där är alldeles för djup, du måste ta dig därifrån!

I det sista hastighetstestet dundrar bilen över den djupaste pölen i en maxhastighet på 47 km/h. Den lägsta hastigheten, där det är som djupast, ser ut att vara cirka 27 km/h. Motorhuven är helt dränkt i vatten men klarar det gör den. Exakt hur djup den djupaste vattensamlingen är framgår inte men kameramannen ser ut att vada i midjehögt vatten vilket på en man, cirka 180 centimeter lång, motsvarar omkring 110 centimeter. Det vill säga en bra bit ovanför Teslas egen rekommendation på 79 centimeter. 

Timmar efter tester när bilen fortfarande inte är helt torr, verkar tonneau-kåpan och knapparna på baksidan inte fungera längre utan måste styras via telefonen istället. I nuläget flyter inte i alla fall inte Tesla Cybertruck så lite mer jobb än att täta dörrarna lär behövas. Samtidigt tog den sig sannerligen fram genom vattensamlingarna på ett imponerande sätt.
LÄS MER: