Tesla vägrar att teckna kollektivavtal i sin fabrik i Grünheide nära Berlin. Detta trots påtryckningar från tyska politiker.
– Vi koncentrerar oss på oss själva för att snabbt och utan onödiga upptrappningar hitta lösningar för våra medarbetare och därmed genomföra betydligt snabbare anpassningar, säger fabrikschefen André Thierig.
Det är inte bara svenska fackföreningar som försöker teckna kollektivavtal med Tesla. Tyska IG Metall försöker få till ett avtal för de 11 500 anställda i Teslas Gigafactory i Grünheide utanför Berlin, uppger Berliner Kurier. Facket vill reglera lön, semester, arbetstider, extra utbetalningar eller julbonusar i avtal, något som Tesla nu officiellt avvisar i ett uttalande.
Tesla meddelar att personalen redan fått en löneökning på fyra procent förra året och en höjning av årslönen med 30 000 kronor från februari i år. Dessutom får personalen ladda elbilar gratis, gratis buss- och tågtransfer och leasing av cyklar. Företagsrådet för Teslas anställda motsätter sig kollektivavtal.
– Vi är nära personalen. Vår fart tappas när vi påverkas utifrån. På ett och ett halvt år har vi uppnått löneökningar på upp till 18 procent i produktionsområdet, säger Michaela Schmitz.
Tyska politiker har däremot uttalat sitt stöd för kravet på kollektivavtal.
– Självklart vore det bra om IG Metall och Tesla kunde komma överens om ett kollektivavtal eller åtminstone prata om det. Precis som det sociala partnerskapet som helhet skulle det ha många fördelar för båda sidor, säger Brandenburgs ekonomiminister Jörg Steinbach (SPD), enligt Berliner Kurier.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter