Volvo Cars lånar 4,7 miljarder kronor av EU för att utveckla en ny elektrisk bilplattform. Den nya bilen ska bli lättare, ladda snabbare och få fler att kunna köpa elbil.
– Jag tror att Sverige kan vara stolta över den ledande roll Volvo Cars tar för att göra fordonsindustrin mer hållbar, säger Thomas Östros, vice vd för Europeiska Investeringsbanken.
Volvo Cars har haft ett negativt kassaflöde under en stor del av det gångna året. Bolagets kassa har tömts av stora investeringar i elbilar och stora förluster i det hälftenägda Polestar. Nu lånar Europeiska investeringsbanken (EIB) ut 420 miljoner euro för att Volvo ska kunna gå över helt till elbilar år 2030, det motsvarar 4,7 miljarder kronor med dagens eurokurs.
Pengarna ska gå til tlatt utveckla en helt ny elbilsplattform , samt forskning och utveckling och utbyggnad av resurseffektiva, avancerade tillverkningstekniker för elbilar. Enligt EIB och Volvo Cars ska projektet ge lättare elbilar som laddar snabbare, vilket ska göra att fler kan köpa elbil. Volvo har tidigare fått kritik för att nya Volvo EX90 väger 2818 kg och är en av världens tyngsta elbilar. Nya Volvo EM90 som görs i Kina väger 2763 kg.
– Jag tror att Sverige kan vara stolt över den ledande roll Volvo Cars tar för att göra fordonsindustrin mer hållbar. Att tillverka bilar som går på el istället för fossila bränslen är bara en del av pusslet. Branschen i sig är fortfarande väldigt koltung, något som Volvo Cars aktivt arbetar med att förändra, säger Thomas Östros, vice vd för Europeiska Investeringsbanken.
Volvo Cars har lånat pengar av EIB vid flera tillfällen tidigare.
– Volvo Cars fortsätter att arbeta hårt mot ambitionen att bli ett klimatneutralt företag till 2040. Ett sätt på vilket vi siktar på att göra det är genom att eliminera avgasutsläppen från vårt modellsortiment och investerar mot att bli ett helt elbilsföretag till 2030. Vi har en långvarig relation med EIB och är glada att de fortsätter att stödja oss på den spännande förvandlingsresan, säger Volvo Cars finanschef Johan Ekdahl (bilden ovan).
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter