Den kinesiska elbilstillverkaren Nio kämpar mot stora förluster. Nu går investerare från Abu Dhabi in med 23 miljarder kronor i Nio.
Nio har profilerat sig genom batteribyten och premiumbilar, men hittills har lönsamheten lyst med sin frånvaro för den kinesiska elbilstillverkaren. Teslas prissänkningar har pressat Nio ytterligare. Redan tidigare i höstas ryktades de om nyemission. Nu står det klart att Nio får in 23 miljarder kronor från en av sina ägare ägare, trots att de tidigare dementerade nyemission.
Investeringsfonden CYVN Holdings från Adu Dhabi går in med nytt kapital i emissionen, vilket gör fonden till störst ägare med 20,1 procent av kapitalet i Nio. Grundaren William Li behåller dock kontrollen över bolaget genom röststarka C-aktier. Nio överväger också att knoppas av in batteritillverkning i ett separat bolag. Under 2025 ska Nios lågprismärke Firefly lanseras i Europa.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter