Ett nytt supertåligt elbilsbatteri står emot 1000-gradig eld, vatten och att släppas från 10 meter. Volvos systermärke Zeekr utsätter sitt nya ”Golden Battery” för extrema påfrestningar.
– Efter att ha bränts vid 1 000° C och varit nedsänkt i vatten i 48 timmar är detta batteri fortfarande säkert, uppger Zeekr i sin nya film.
Att elbilsbatterier i vissa fall kan vara brandfarliga och få kortslutning av vatten är två svagheter som ofta framhålls av de som är motståndare till elbilar. Men nu visar Zeekr upp ett nytt supertåligt elbilsbatteri som verkar stå emot det mesta. Det nya LFP-batteriet utan kobolt ska dessutom kunna laddas med den extremt höga laddeffekten 500 kW.
Först sänker Zeekr ner batteriet i saltvatten i 48 timmar. Sedan bränns batteriet av 1000-gradig eld, därefter utsätts det för 45-gradig kyla i åtta timmar. Batteriet står även emot att bli överkört av en asfaltvält som väger 22 ton. Slutligen släpps batteriet som väger 710 kg ner från 10 meter av en kran.
– Batteriet fungerar fortfarande, ingen eld, ingen rök, ingen explosion, uppger Zeekr i sin film om ”Golden Battery”.
Det nya batteriet är av LFP-typ med litium-järnfosfatkemi och har högre energitäthet genom en ny strukturell design som utnyttjar volymen till 83,7 procent. Det använder sig av 800-voltsteknik och ska kunna ladda in 50 mils räckvidd på 15 minuter om laddaren är tillräckligt snabb. Batteriet kommer att lanseras i nya Zeekr 007 som når kunderna i januari.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter