Volvo Cars har svårt att få fart på försäljningen i Kina. Endast 264 elbilar såldes i november. Nu byter Volvo ut sin Kinachef – för andra gången på mindre än fyra månader.
Kina är Volvos enskilt största försäljningsland med cirka 160 000 sålda bilar i år. Men försäljningen i Kina har växt betydligt mindre än Volvo Cars övriga marknader i år. Framförallt går elbilarna sämre, i november sålde Volvo bara 264 helt elektriska bilar i Kina. Nu byter Volvo ut sin Kina-chef för andra gången på fyra månader, uppger nyhetssajten Yucai. Förändringen bekräftas av Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Så sent som i augusti i år tillträdde Martin Persson jobbet och tog över efter Qin Peiji som flyttat till Geely. Roger Yu, som varit vice vd, tar nu över Martin Perssons jobb och blir tillförordnad vd från årsskiftet, uppger Volvo i ett pressmeddelande. Martin Persson blir istället kommersiell chef för Volvo Cars Asia Pacific förutom Kina.
Volvo Cars har stora utmaningar med att få upp volymerna på sina elbilar i Kina. De elektriska modellerna i 40-serien har endast sålt i 3000 exemplar i Kina hittills i år. Ett mycket svagt resultatet på världens största elbilsmarknad. Totalt har Kina ökat med 6 procent i år, jämfört med Volvos globala ökning på 17 procent. Volvo sätter nu sitt hopp till att nya kompakt-SUV:en Volvo EX30 och MPV:n EM90 kan få fart på försäljningen i Kina. Nya Volvo EX90 är försenad och dröjer ytterligare.
Volvo uppger i sitt kinesiska pressmeddelande att övergången til elbilar nu ska påskyndas under 2024 med nya modeller. Redan 2025 ska varannan såld bil i Kina vara elektrisk, idag är andelen 2 procent.
– Inför ett sådant kritiskt ögonblick kommer ledarskapsrotation och utbyten i kärnpositioner utan tvekan att främja tvärregionalt erfarenhetsutbyte och lärande inom organisationen, till fullo stärka företagets kapacitetsuppbyggnad och systemkapacitet och lägga en solid grund för att förbereda för 2024 och förverkliga den elektriska transformationen, uppger Volvo Cars i ett pressmeddelande.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter