Så här trimmas Audi RS7 upp till 962 hk.
Nebulus-versionen av RS7 har fått ombyggda turboaggregat i V8:an och dubbla lager wrap på karossen. Toppfarten: Över 370 km/h.
Den som kör en Audi RS7 med 600 hk och 800 Nm riskerar att vänja sig snabbt och tycka att bilen efter ett tag känns lite trött, trots att den gör 0-200 km/h under 12 sekunder. Dessutom har bilen en toppfartsspärr, i värsta fall redan vid 250 km/h, i bästa fall vid 305 km/h.
Men trimmaren Black Box-Richter har lösningar på alla problemen för uttråkade RS7-ägare. Nu släpper de sin Nebulus-version av RS7. De ger motorn en rejäl prestandauppgradering som resulterar i 962 hk och 1250 Nm. Bland annat programmeras styrsystemet om, insuget förbättras och turbon byggs om med större turbinaxlar. Även insuget till turbon är ombyggd och sensorerna för laddtrycket är utbytta. Toppfartsspärren ryker också all världens väg, och det innebär att bilen klarar över 370 km/h. Enligt obekräftade uppgifter ska bilen vara godkänd av TÜV, tyska motsvarigheten till Bilprovningen.
Karossen har fått en tvåstegswrap med en topografisk karta som läggs över lacken och sedan ytterligare ett lager med silverglosseffekt. Dessutom är bilen ytterligare sänkt. Priset är inte känt, men bilen kostar från 1218 000 kr i svenskt grundutförande.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter