Fackföreningsrörelsen och LO bekräftar nu att de är beredda att driva Tesla ur Sverige.
– Ja. Om det går så långt så är det tråkigt, men ja det är vi, säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson till DI.
Under tisdagen kommenterade Tesla för första gången konflikten med IF Metall. Enligt Tesla har de redan likvärdiga eller bättre villkor än fackets avtal, och vill därför inte teckna något kollektivavtal med IF Metall. Samtidigt utvidgar facket strejken och Fastighetsanställdas förbund varslar om sympatistrejk hos två städbolag som städar hos Tesla. Dessutom tas Elektrikerförbundet ut i strejk och ska inte längre serva, installera och laga Teslas superchargers.
Tesla har dock hittills kunnat upprätthålla stora delar av sin verksamhet trots strejken. Verkstäderna är öppna och leveranser in i Sverige tycks fortsätta med alternativa metoder trots att Transportfacket lagt blockad mot att lossa Teslas bilar.
LO och fackföreningsrörelsen bekräftar nu att de är beredda att trappa upp konflikten och driva Tesla ut från Sverige om de inte tecknar ett kollektivavtal. PÅ frågan om avtalet är värt att Tesla lämnar Sverige säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson ”Jajamän.” till Dagens Industri.
– Alternativet är ju att alla andra som håller på med samma sak i samma bransch kan slippa sina kollektivavtal, säger hon.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter