Slutprutat hos VW, Audi och Skoda – handlare blir agenter

Nu är det slutprutat när du köper en ny elbil från Volkswagen, Audi eller Skoda elbil. Nu är det inte längre återförsäljaren som säljer den nya bilen. Planen är bilpriserna ska bli samma överallt. 

Att gå över till en så kallad agentmodell blir allt mer populärt inom bilhandeln. Det innebär att återförsäljaren blir agenter och säljer en ny bil de inte äger. Kunderna köper istället bilen direkt av generalagenten. Tidigare har återförsäljaren ägt bilarna de sålt. Det har gjort att det varit lättare att pruta hos enskilda återförsäljare. 

Nu går Volkswagen, Audi och Skoda över till en agentmodell för sina nya elbilar. Förändringen infördes den 1 november. Planen är nu att det inte ska gå att pruta och att alla handlare ska ha samma pris på bilarna. Även på nätet ska samma pris gälla. Men rabatter och erbjudanden lär säkert dyka upp ändå. När priset inte är en fråga ska bilhandlarna bli bättre på att hjälpa kunden med andra viktiga frågor, är tanken.

Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group i Sverige.

– Vårt heltäckande återförsäljarnät kommer att ha stor betydelse för vår framgång även i framtiden. Men när våra agenter inte behöver fokusera på prisfrågan får de ökade möjligheter att hjälpa kunden i det ofta ganska komplexa valet av bil, med tillbehör och finansiering, säger Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige.

Sedan tidigare har Mercedes-Benz och BMW infört en agentmodell i Sverige. Volvo Cars planerar att rulla ut en agentmodell under 2024. En fördel med agentmodellen är då att kunderna som köper på nätet inte riskerar att bli blåsta på pengar, då det fortfarande går att pruta hos handlare. Nya EX30 har till exempel varit 60 000 kronor billigare hos handlare jämfört med nätköp, något Carup uppmärksammat. 

Men det blir knappast så att de höga listpriserna kommer att gälla benhårt. Även med agentmodellen kommer bilhandeln att jobba med erbjudanden och sänkta priser, men nu kommer de gälla överallt.
LÄS MER: