Nu har strejk brutit ut på Teslas nio verkstäder på sju svenska orter. Tesla planerar dock att hålla öppet som vanligt idag med personal som inte strejkar.
– Vi tror att det kommer få stora konsekvenser för de som ska reparera sin bil, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.
Tesla och IF Metall kom inte till någon överenskommelse om kollektivavtal och nu är strejken ett faktum. Totalt är det 130 anställda på nio verkstäder som är varslade om strejk. Men många av dem är inte fackmedlemmar, och troligen kan Tesla driva sina verkstäder vidare med personal som inte strejkar. Hur många som inte är med i facket är oklart.
Enligt information Tesla gett till bilägare ska det dock gå att lämna in bilen som vanligt idag, och samtliga verkstäder håller öppet som vanligt, men med lägre bemanning.
– Det kommer att få stora konsekvenser och det blir svårt för dem att upprätthålla en normal verksamhet på sina verkstäder, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.
Konflikten handlar om att Tesla i Sverige inte vill teckna ett kollektivavtal med IF Metall. Nästan samtliga större svenska företag i Sverige har i dag kollektivavtal. Tesla har dock inte facklig anslutning i något land i världen. Därmed är det en principfråga, både för IF Metall och Tesla.
– Vi kan inte göra ett undantag för Tesla. Vi kommer inte att ge oss. Det här kan bli en långdragen strejk. Vi är beredda att mobilisera det som krävs, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Den 3 november utvidgas strejken om ingen uppgörelse har skett. Då tas skadeverkstäder som jobbar med Teslas bilar ut i strejk, liksom företaget som jobbar med Teslas bilar i hamnarna. Därmed ska det bli omöjligt att få en ny Tesla levererad i Sverige, enligt fackets plan.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter