Nya elbilen Polestar 2 kan vara på väg mot succé.
På flera europeiska marknader registrerades fler bilar än för Tesla Model 3 i juli.
Och på vissa områden får bilen högre betyg än Tesla i testdueller.
– Det kanske inte är en Tesla-dödare, men det är ett fantastiskt alternativ till Model 3, skriver Sunday Times.
Teslaaktien är årets vinnare på världens aktiebörser med en klättring på över 300 procent. Men i Europa har det varit lite tuffare för Tesla i år. Visserligen kommer Teslas leveranser stötvis med båt och siffrorna måste tas med en stor nypa salt men Tesla fick faktiskt stryk av Polestar på vissa europeiska marknaderna i juli. I Sverige registrerades bara fem nya Tesla Model 3, medan 50 Polestarbilar rullade ut på vägarna. Men snart kommer en hel båt med Teslabilar – och då kan det se helt annorlunda ut.
I vissa tester har Polestar besegrat Tesla, trots att den svensk-kinesiska bilen har kortare räckvidd. I andra tester får den dock se sig passerad av den tre år äldre Teslan, men vinner delsegrar.
– Sammanfattning av Polestar 2: det bästa av allt. Från design och teknik till passform och finish, säkerhet och användbarhet, prestanda och hantering känns det verkligen som ett kvalitetspaket. Det kanske inte är en Tesla-dödare, men det är ett fantastiskt alternativ till Model 3 som bygger på årtionden av Volvos biltillverkningskunskap, skriver Sunday Times Driving.
What Car? Har ställt de båda bilarna mot varandra och ser att Teslan har ett stort försprång tack vare längre räckvidd och 1000-tals snabbladdarstationer.
– Det är bara i interiörkvalitet som Polestar slår Tesla. På alla andra områden leder Model 3, säger What Car?.
Förutom de positiva testerna kan Polestarledningen glädja sig åt att företaget vann det prestigefyllda Red Dot-priset som ”Årets varumärke” i konkurrens med 6992 andra.Polestars varumärkesidentitet utsågs till “Bäst av det bästa”. Polestar prisas även för sin designkvalitet.
– Det är en ära att utses till Årets märke av Red Dot. Design är kärnan i Polestar, i alla delar av varumärket, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter