Såld på superbilsauktion – så dyr blev unika Saab EX

En av de mest unika Saabarna i världen har sålts på auktion bland superbilar. Saab EX byggdes till Saabs 50-årsjubileum med teknik från Saab 900 och Saab 9000. Bilen blev billigare än väntat – men är troligen världens näst dyraste Saab. 

Saabs bilar blir bara dyrare och dyrare och börjar komma in i de fina salongerna. I helgen såldes en Saab tillsammans med storheter som Bugatti, Ferrari, Aston Martin och Porsche på Bonhams auktion i Knokke-Heist i Belgien. Det var visserligen en riktigt unik bil, men det är ingen tvekan om att Saabs varumärke står högre i kurs än någonsin tidigare. 

Bilen i fråga byggdes till Saabs 50-årsjubileum 1997. Saab-entusiasten Per Ekstrøm i Oslo ville ta fram något helt eget. Den kände bilbyggaren byggde i samarbete med Saabs fabrik i Trollhättan fram den unika coupémodellen Saab EX. Den vackra coupén är ett resultat av ett giftermål mellan Saab 9000 och en Saab 900. Bygget tog mellan 3000 och 4000 timmar. 

– Den här bilen är en fantastisk huvudvändare, som drar till sig positiv uppmärksamhet vid varje bensinstation eller klassiskt bilevenemang där den vida överglänser alla vanliga italienska superbilar, uppger Bonhams auktionshus som sålde Saaben på den belgiska auktionen 

Saab EX byggdes enbart med delar från olika Saab-modeller som parades ihop och kompletterades av en unik kaross signerad Per Ekstrøm. För att bygga bilen togs många skisser fram och dessutom en lermodell i skala 1:10. Under huven placerades en 2,3-liters turbomotor som enligt Bonhams lämnar 220 hästkrafter, men i tidigare sammanhang har det ryktats om över 300 hästkrafter. 

Som utgångspunkt användes en Saab 900 av andra generationen som levererades direkt från fabriken Trollhättan. Bakrutan kommer från 900 Cabriolet och taket har sänkts med sju centimeter. Kaross- och fönsterlinjer ger förnimmelser av såväl Saab 92 som senare modeller. Hjulhusen kommer från Saab 9000 CS vilket ger bilen ett bredare intryck. Bilen har bara söndagskörts sedan byggnationen 1997, även om motorn totalt sett gått 15400 mil. Den har servats flera gånger senaste åren och varit utställningsbil på en av Norges få kvarvarande Saab-specialister:  Leif Gjestrum Larsen AS i Larvik.

Det förväntade priset på auktionen hos Bonhams lågt på mellan 700 000 och 1,1 miljoner. Riktigt så mycket blev det inte, men med ett hammarpris på 680 000 kronor är det den näst dyraste Saab som sålts på auktion någonsin, så vitt Carup känner till.  Bara en Saab 900 Cabriolet som körts 39 mil sedan tillverkningen har varit dyrare, den gick för 1,5 miljoner kronor.