Inför ett förvånat pressuppbåd visade Saab för exakt 40 år sedan upp sin första öppna bil, 900 Cabriolet. Chocknyheten den 13 september 1983 var ett djärvt drag av ingenjörerna i Trollhättan. Många tvivlade på idén och trodde inte att bilen skulle gå i produktion – men Saab tystade tvivlarna när försäljningen fick turbotryck och bilen blev en succé.
I början på 1980-talet började Saabs försäljning gå allt trögare och för att ändra på det föreslog Saab-Scanias vd i USA, Robert J. Sinclair, att en cabrioletversion av 900 borde utvecklas. Med desginchefen Björn Envall i spetsen, tyckte Saab att det lät som en bra idé. Ta ett vinnande koncept, kapa taket och sätta på en sufflett – vilket var precis vad de gjorde.
För exakt 40 år sedan, den 13 september 1983 visades Saab 900 Cabriolet upp för första gången på Frankfurtsalongen. Vid det här laget var bilen fortfarande en prototyp i utvecklingsstadiet men rent designmässigt såg den ut som produktionsvarianten.
Den öppna Saaben överraskade alla på mässan den dagen och chockade det samlade pressuppbådet. Cabrioleter är ju byggda av sportbilstillverkare för solsken, inte från ett företag som gör tunga och säkra bilar från ett land som är kolsvart halva året.
– Det här är en sista minuten-överraskning här på mässan, säger Frank Page från Top Gear i ett Youtube-klipp du kan se längre ner.
Taklösa bilar var under det sena 1970-talet ofta små och trånga eller stora men väldigt dyra. Saab lyckades däremot hitta en blandning mellan de två kategorierna. Resultatet blev en fyrsitsig premiumcabriolet som inte kostade allt för mycket. Utan störtbåge och med 175 hk gav den dessutom en sportkänsla.
Suffletten på konceptbilen byggdes av “American Sunroof Co”, eftersom det var Sinclair som först beställde en sufflett till bilen. Företaget var tänkt att bli underleverantör till Saab. De hade tidigare byggt cabrioleter för Cadillac-modeller, och eftersom Eldorado nyligen lagts ner såg de nya möjligheter hos Saab.
Tre år efter uppvisningen i Frankfurt, börjar bilen säljas i en begränsad upplaga om knappt 400 exemplar i USA. Dessa bilar är av den tidigare 900-designen med trubbig nos, alltså innan faceliften 1987.
Alla 900 Cabriolet hade en hög instegsnivå när det gällde utrustningen. Bland annat var läderklädsel, elmanövrerad sufflett och 15 tums lättmetallfälgar standard redan från start. Senare kom 900 Cabriolet även med AC-anläggning och uppvärmda framsäten utan extra kostnad.
Tillverkningen av Saabs första öppna bil förlades till Nystad i Finland. Samma fabrik som tidigare framställt många märkligheter, bland annat Saab 99 Petro med dubbla tankar och med möjlighet att köra bilen på fotogen.
Därmed var 900 Cabriolet en svenskutvecklad bil, som tillverkades i Finland, för den amerikanska marknaden. Men det visade sig att den udda kombinationen slog helt rätt, och med 80-talets Yuppie-era på glänt lyckades de mycket bra i USA. Även i Sverige sålde Saab 900 Cabriolet bra, trots ett högt pris.
Genom åren har Saab 900 Cabriolet synts flitigt i filmer och tv-serier. Bland annat förekommer den i High Fidelity, Livet från den ljusa sidan, Sideways, Dum och dummare och i Seinfeld. Totalt tillverkades cirka 48 880 Saab 900 cabrioleter mellan 1986 och 1993.
Saab 900 Cabriolet tidslinje 1983-1993
1983
Saab 900 Cabriolet visas upp för första gången den 13 september på Frankfurtsalongen.
1986
Saab 900 Cabriolet serieproduceras. Bilen börjar säljas i januari i den viktigaste marknaden, USA, dock i en begränsad upplaga om ca 400 bilar. Nypriset ligger på cirka 210 000 kronor 1986. Med hög efterfrågan är leveranstiden 12 månader.
1987
900 Cabriolet säljs nu på Saabs alla marknader. Till skillnad från tidigare versioner säljs bilarna nu med den uppdaterade karossen med sluttande front och skarpare bakvagn. Den raka turbofyran på 16 ventiler ger 175 hk. Tillvalet med katalysator finns nu tillgängligt men då är effekten 160 hk.
1988
Nytt bromssystem med ventilerade skivor fram. Cabriolet-versionerna med förgasarmotor slutar säljas i Sverige vid årsskiftet 1988/89, då det blev lag på att ha katalysatorer på bilar, men den fanns kvar i utlandet. Effekten sjunker därför till 160 hk för samtliga 900 Cabriolet.
1989
Ett antal nya uppdateringar sker, bland annat blir ABS-bromsar standard. Ett par nya tillval finns också tillgängliga, som automatlåda. Förgasarmotor slutar säljas även i utlandet. Tuffaste varianten 16S introduceras.
1990
900i 16 Cabriolet introduceras också i Sverige. Sugmotorn på 16 ventiler ger 128 hk och har och dubbla överliggande kamaxlar. På flera utländska marknader fanns 900i 16 redan från och med 1989-års modell. Aero-utförande blir tillgängligt även för cabrioleten.
1991
En begränsad serie kallad Monte Carlo i en tidstypisk gul färg togs fram i 300 exemplar. Bara 25 såldes i Sverige. Samtliga bilar var i princip fullutrustade. Inga ändringar på årsmodell 1991 för de övriga 900 Cabriolet.
1992
Inga ändringar på årsmodell 1992.
1993
De sista exemplaren av den numera gamla 900-serien tillverkades till och med hösten 1993, som årsmodell 1994. Nu går de flesta och väntar på den nya cabrioleten. Visserligen lockade även den, men den blev inte alls lika karismatisk och typiskt “saabig” som den första generationen. Totalt tillverkades cirka 48 880 Saab 900 cabrioleter 1986-1993.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]