Riksbankens diskreta limo: Lyx-Volvo säljs på auktion

Pampig och diskret på samma gång, går det? Riksbankschefen Stefan Ingves åkte i en mörkblå Volvo S80 T6 Executive med mörka rutor. På utsidan är det bara emblemen som avslöjar Volvons lyxiga interiör med förstorat baksäte. Nu säljs Riksbankens direktions-limousin på auktion igen.

När Riksbanken köpte in direktionsbilen år 2003 var styrräntan på 3.5 % och Lars Heikensten var riksbankschef. Ganska snart tog Stefan Ingves över och den lyxiga Volvon fick vara med under de historiska åren då styrräntan åkte ner till -0.5%. Bilen fick också uppleva den otroligt dramatiska finanskrisen 2008 då Riksbanken fick gå in och rädda flera banker. Kanske har många känsliga samtal hållits i Volvons inbyggda mobiltelefon i baksätet. Nu finns chansen att komma över Riksbankens exklusiva Volvo S80 T6 Executive som banken ägde i hela 15 år. Bilen säljs just nu på auktion hos Bilweb Auctions.

Denna Volvo Executive tjänstgjorde mellan åren 2003-2015 då en ny direktionsbil köptes in till Riksbanken och i ytterligare några år gick lyx-Volvon som reserv. Det unika med denna S80 är dels de låga milen på 10 900 mil, dels Executive-paketet men också det fantastiska skicket. Både exteriör, interiör och undertill är bilen i ett otroligt bra skick och mycket välbevarad.
LÄS MER: Kraschad Lamborghini från filmen säljs rekorddyrt

Bilen är utöver utrustningsnivån Executive extrautrustad med bland annat RTI navigation, integrerad telefon, bränslevärmare med tidur och ett större ljudpaket. Det tekniska skicket beskrivs som mycket bra. S80:n går bra i motor och växellådan går fint och mjukt. Enligt ägaren fungerar all elektrisk utrustning som det ska. T6 betecknar motorvarianten som innebär att bilen är utrustad med en sexcylindrig bensinmotor med dubbelturbo. Motorn är på 2.9-liter och ger 272 hk. 

Interiören i denna S80 Executive är också i ett mycket bra skick. Det enda spåret av användning är de främre sätena, men med tanke på att bilens ålder så är det inget konstigt. På S80-serien finns en tendens att innertaket faller ner med åren, men auktionsfirman skriver att det är helt och fint. Bilen har också extra tjocka golvmattor och valnötspaneler i dörrarna och på instrumentpanelen. En rolig detalj är Executive-paraplyet i bagageutrymmet som inte ens ser ut att vara öppnat ur sin förpackning.

När S80-serien visades upp 1998 var Executive det finaste Volvo hade att erbjuda. Man hade tagit en vanlig S80 T6, flyttat baksätet längre bak och maxat bilens utrustning. Executive kom standard med bland annat laminerade rutor, sätesvärme bak, extra fint läder och större öppningsvinkel på bakdörrarna.
LÄS MER: Kraschad Lamborghini från filmen säljs rekorddyrt

Innan S80:n presenterades fanns S90-serien inte bara i en, utan i två lyxvarianter av sedanen. S90 Executive och S90 Royal. Executive var en S90 med en 15 cm längre hjulbas, tvåsits-konfiguration bak och en hel del andra utrustningar. Se det lite som instegsnivån i Volvos lyxvärld. S90 Royal däremot hade samma långa hjulbas och två säten bak, däremot fanns en mittkonsol i trä med ytterligare tillval. Däribland Champagnekyl med kristallglas, eljusterbara baksäten och flagghållare. Kunderna var vanligtvis statschefer eller diplomater. 

När Volvo skulle ersätta modellen 1998 fanns inte tillräckligt med resurser för två lyxmodeller, de båda hade sålt ganska dåligt. Därför gjorde man bara en modell, men i tre utrustningsnivåer. Steg I var som en välutrustad S90 med större baksäten och bakre solgardin. Steg II hade ytterligare utrustning och steg III hade en större, fast mittkonsol med TV, vinglashållare, kyl och flagghållare. Istället för längre hjulbas flyttade Volvo bak baksätet, då blev baksätet rymligare samtidigt som man slapp göra en speciell kaross för Executive. S80 Executive hade alltså identisk hjulbas med den vanliga sedanen, oberoende utrustningsnivå.

Auktionsfirman skriver att det exteriöra skicket är imponerande. Lacken är original och mycket fin. Samtliga lister och karossdetaljer är utan anmärkningar. Bilen säljs nu för andra gången på kort tid av Bilwebauctions, då den nye ägaren tyckte att den var för fin för att brukas.
– En Volvo som tjänstgjort som direktionsbil vid Riksbanken. En förhållandevis lågmilad och lyxig bil med spännande historia. 272 hästkrafter med dubbelturbo, automatlåda, och i övrigt i Executive-utförande. Kan det bli bättre?, skriver auktionsfirman.